fredag, august 31, 2007

Torget på Tau

Ok, dette er en lokalsak - men prinsippet kan kanskje være interessant.

Arbeiderpartiet i Strand har funnet en "killer" sak i valginnspurten. De skal forby salg av jordbær og hurtigmat på Tau andre steder enn på torget. Fordi de ønsker "orden", og et levende miljø på torget. Slikt bør forventes i en by.

Punkt nummer en: Tau sentrum er en sammenrasket gate av butikker og bensinstasjon, bank og leilighetskomplekser. Det er ingen by. I denne generasjon er det ikke sannsynlig at det i noen definisjon av ordet kan komme til å kalles by. Med mindre en fra politisk hold redefinerer virkeligheten, da.

Punkt nummer to: Kanskje kommuniserer Strand Ap så dårlig at de egentlig snakker om torget på Jørpeland. Men en skaper ikke bedre orden eller miljø på Tau ved å kaste ut næringsvirksomhet til Jørpeland - så jeg har vanskeligheter med å forstå at det henger slik sammen. Problemet er uansett det at selv om jeg bor på Tau...så har jeg aldri vært klar over at vi i det hele tatt HAR et torg.

Det kan komme av at ingen bruker det. Og årsaken til at ingen bruker det er kanskje at det er så lite eventuellt så bortgjemt at det egentlig ikke finnes annet enn i en eller annen kommuneplan?

Punkt nummer tre: Hva består problemet egentlig av? Vi har, meg bekjent, følgende salg som kunne være interessante for et torg: En stk. flyttbar bod som selger takeaway utenfor Kiwi - I sesongen to stk. jordbærstands henholdsvis utenfor Kiwi og Samvirkelaget - En stk lastebil som med mer eller mindre ujevne mellomrom selger arbeidstøy utenfor banken - kanskje en gang i måneden.

Vi ender altså opp med at av faste innslag så er det kun en takeaway utenfor Kiwi som eksisterer! En må anta at plasseringen er styrt av det faktum at salget går bedre her enn om en skulle stille seg opp alene på et torg ingen bruker og som ingen vet om.

Arbeiderpartiets forslag vil med stor sannsynlighet altså ødelegge næringsgrunnlaget for den ene faste virksomhet vi har - og med det kan en jo si at de ihvertfall oppnår mer orden.

Alt blir jo så mye mer oversiktlig når virksomhetene ikke får bestemme noe selv og vi lager rammevilkår slik at ingen gidder noe som helst.

Noen som forstår hvorfor jeg IKKE stemmer?

Tillegg: Jo, jeg har nå funnet torget på Tau. Hvis en ikke vet at det er der, ser en det ikke...for å si det slik.

7 kommentarer:

Laila sa...

Ha ha, nei vet du hva... Hva slags "uorden" skaper de kioskene da, liksom? Og de ønsker et "levende miljø", og går da veien om forbud.

Ja ja... Vil de latterliggjøre seg selv rett foran valget, så værsågod.

Nemo sa...

Ja, dette er jo latterligjøring av seg selv.

Uheldigvis er det jo slike lokalpolitikere vi har :O(

Anonym sa...

De har i hvert fall virkelige gode viktige, samt ærlige saker å diskutere i Strand kommune! At kommunepolitikere liker å være viktige og tenke stort har vel noe med at de ønsker mer makt å gjøre? De har vel full barnehagedekning og ledige plasser på syke hjemmet der nede da? Det er vel jordbær, pølser og barnehager som virkelig er lokaldemokrati! Det er mye verre her oppe i Ålesund fordi her ser det ut som om alle partiene er helt enige??? Her i huset får de bare blanke stemmer! Latterlig!
Arve :)

Nemo sa...

Arve,

Her får de bare blanke stemmer fra meg også!

:O)

Jo, det er svært viktig hvor vi kjøper jordbærene våre (ironi!)

Dette var bare ETT av en mengde håpløse forslag.

Et annet var at fordi kommunen hadde tatt inn for mye i skatt, så ville de bygge en tursti og bro til en holme som "presang" til kommunens innbyggere! Og jeg som trodde det var forbudt å ta inn for mye i skatt? Tydeligvis ikke. Pengene er imidlertid etter det jeg forstår allerede brukt opp - så det ble ikke mer enn hundretusen igjen til prosjektet.

Og i høykostlandet Norge er det som kjent ikke mange meter gangsti en får for hundretusen kroner! Det er knapt nok til å få en entreprenør til å starte opp maskinene. Nok en bløff, med andre ord.

Nemo sa...

Ja, og et poeng er jo at dette er kommunen som serverer kald mat til beboere på Tau aldershjem!

Vi har en super kommune med utrolig mange flotte mennesker - hva har vi gjort for å fortjene dette supperådet???

Anonym sa...

Denne saken føler jeg at tenner meg, stimulerer min politiske interesse, og gjør at kommer til å kaste meg inn i valgkampen.
Fordummende er det, men det er slike politikere vi får.

Nemo sa...

Jeg skulle faktisk gjerne gått inn i politikken, men jeg ser at systemet er så låst i forhold til hvem en kjører frem som kanditater (tro-mot-partiet syndromet) at jeg vet jeg aldri kunne gjøre det, fordi jeg faktisk helt ærlig er absolutt uenig med det meste!

Har imidlertid følelse av at svært mange er lei hele opplegget!

Alternativet er selvsagt å starte eget parti - men det tviler jeg på at jeg har ressurser til...