fredag, september 07, 2007

U-globalisering

"Finansminister Kristin Halvorsen (SV) sier at den nye skatteordningen både tar hensyn til næringens konkurransebetingelser, arbeidsplassene langs kysten og samfunnets krav om rettferdig fordeling. Dette betyr at rederstanden må bidra mer til fellesskapet ved å gjøre opp for seg, før de får den tilnærmede nullskatten de har bedt om lenge." kilde.

Rettferdig fordeling betyr altså i dette tilfellet at alt snakk om internasjonalisering og globalisering
ikke gjelder for skipsredere. På kunstig vis skal de altså beholdes - mens andre bransjer skal måtte tilpasses den samme globaliseringen.

Jeg ser en gyllen mulighet her. Hvorfor ikke begynne å organisere oss. Hva skjer hvis en halv million arbeidstakere truer med å flagge ut med mindre vi får "tilnærmet null skatt"? Eventuell restskatt kan vi jo betale først...selvsagt.

2 kommentarer:

Amos Keppler sa...

Det ER faktisk så enkelt. Svina blir særbehandlet og de har attpåtil den frekkhet å hevde at det er utilstrekkelig. Jeg fikk spyfornemmelser da jeg så representanter fra "næringen" på tv i kveld.

Nemo sa...

Jeg sier vi kan alltids importere noen polakker til å gjøre jobben til rederene hvis de ikke ønsker å bli...

Helsike heller - JEG gjør jobben nesten gratis...