tirsdag, juli 24, 2007

Sammenheng mellom regn og global oppvarming


Det er oppdaget en direkte sammenheng mellom store nedbørsmengder og global oppvarming.

Dette bør ikke komme som en stor overraskelse, fordi økt temperatur nødvendigvis fører med seg økt avdamping fra verdenshavene. Britiske meterologer varsler nå økt regnfall over hele europa - inkludert Norge. Med andre ord, for å si det litt flåset - vi risikerer å mangedoble fellesregnet i flere hundre år fremover. Hvor mye er "levelig" vær verd for oss?

Rent økonomisk vil kostnadene ved dette ekstremværet bli enorme. Forsikringspremier vil selvsagt gå opp - samfunnets ressurser vil gå i økende grad til skadereparasjon. Alle vil merke dette før eller siden. Ikke det at vi ikke kan leve med en reduksjon av levestandard, men med dagens samfunn vil vi i praksis bare øke vårt forbruk av ikke-fornybar energi og strø salt i våre egne sår.

Derfor er det latterlig å tenke på at relativt små investeringer i ny teknologi\ny energipolitikk kan redusere slike kostnader til et minimum. En satsing på utslippsnøytrale energikilder kan stanse denne utviklingen hvis vi reagerer raskt nok - og de totale kostnadene blir mindre enn alternativet.

Slikt forutsetter imidlertid at vi gir opp gullkalven - oljen og gassen. DET er det vel ingen reell sannsynlighet for? Inkompetent ledelse og mektige særinteresser sørger nok garantert for det.

Forøvrig mener jeg at vi bør bygge så mange Geotermiske anlegg som vi overhodet kan.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Kanskje de siste tvilerne omvendes nå når sommeren '07 regner bort? "Jeg driter i klimaet bare ikke grilldressen mugner".

Nemo sa...

Desverre er det jo slik at de fleste ikke reagerer før det går ut over dem selv. Spørsmålet er bare om det er nok med dårlige somre?

Anonym sa...

Selvsagt ikke. Folk sitter der i høljregnet og sutrer om at det er jo kaldt, jo! Og det regner! Og det beviser nemlig at global oppvarming ikke eksisterer og alle disse miljøtullingene bare vil ødelegge for andre.

Nemo sa...

marina,

Global oppvarming har ingenting med lokal temperatur å gjøre - like lite som været er stabilt i gjennomsnitt til vanlig.

Den reelle oppvarmingen kan knapt registreres av menneskekroppen - det er den generelle temperaturøkningen over tid som forårsaker at isbreene kommer til å smelte over hele jorden og skaper økt fordamping fra havene.

http://www.tu.no/natur/article105621.ece

Nemo sa...

Eller kanskje jeg ikke så ironien din marina? I så fall my bad.

Amos Keppler sa...

Jeg er heller ikke sikker på om hun er ironisk eller ikke, noe som betyr at hun er god...

Så er det jo også et spørsmål om på hvilken måte hun er ironisk.

Forøvrig så skjønner mange dårlig at oppvarmingen gir både våtere og tørrere vær lokalt.

Det jeg kan nevne i den sammenheng er at her på vestlandet når det var massivt regnvær om sommeren før, så var det kaldt, ned mot 10 grader eller til og med under. Nå ligger temperaturen på rundt tjue, til tross for det dårlige været.

Nemo sa...

Nettopp - jeg bor også på vestlandet (vel litt lenger sør), ved Stavanger. Når jeg var barn hadde vi flere uker med snø om vinteren - nå er vi heldige med noen få dager - resten er slaps.

Som du sier så er også regnet ellers langt varmere - noe skjer - det finnes ingen tvil.

Nå er det slik at jeg valgte bosted med tanke på eventuell stigning av havnivå - men det ser ut til at jeg med tid og stunder på mine gamle dager må flytte høyere.

Nåja, jeg har da i verste fall lavvu... (du vet det er litt fjellmann og vandrer i meg også)

:O)