søndag, juli 08, 2007

Inntrykk fra Norge

Istedet for å skrive om inntrykk fra ferien - vil jeg heller gi en kort oppsummering av inntrykket fra de første timene tilbake i Norge. Indirekte er de skapt av mine inntrykk utenfor landets grenser.

*Et folkeferd som gjør seg til forbrytere ved å smugle tobakk og alkohol som ellers ville kostet noen hundrelapper i de fleste siviliserte land.

*Togsett som får siviliserte mennesker til å gape av ren overraskelse...over mangelen på moderne komfort.

*Regelverk som håndheves utover den jevne europeers fatteevne. Her er mennesket uten betydning - systemet er gud.

*Veiarbeidere som av mangel på folkeskikk ikke gidder å dekke over reduserte fartsgrenser etter endt arbeidsdag. (Eller er det policy å irritere mest mulig?)

*Bompenger med påfølgende trafikk kaos på det som må være europas dårligste veier. Og ingen ler av det tragikomiske i det. Bortsett fra bompengeselskapene da, som ler hele veien til banken, og dessuten er en parasittisk vekstnæring.

*Livsfarlige forbikjøringer på totalt uegnede europaveier av egoistiske jævler i blanke nye BMW og Audi - mennesker som burde vært fratatt både bil og førerkort. Men som illustrerer nyrike Norge perfekt.

*Idiotien med fotobokser som alle vet om og de mest "profesjonelle" vei-jævlene omgår med letthet før de igjen kjører som de har vett til.

Kort sagt - alle "gode" intensjoner til tross. Vi oppnår det stikk motsatte av det vi sier vi vil. Helt i tråd med min bakvendtlandteori. Vi er ett land av ufrie mennesker - påtvunget regelverk og forhold som bringer det verste ut av oss.

Aldri før har jeg lengtet så mye ut av landet som idag. Det positive i mennesket har ikke grobunn på vår steingrunn...

6 kommentarer:

Amos Keppler sa...

Det er tragikomisk. Det fungerer tildels på samme måte for meg hver gang jeg enten kommer tilbake fra utlandet eller fra villmarken.

Nå må det dog sies at de aller viktigste tingene er verken verre eller bedre her sammenlignet med andre steder. Norge og nordmenn har simpelthen bare ingen som helst brunn til å slå seg på brystet og si at «vi» er best.

Nemo sa...

For meg er det simpelthen kombinasjonen av "vi er best" syndromet og den totale mangel på fornuft og menneskelighet i systemet som er hovedproblemet.

Jeg føler meg simpelthen bedre til mote de fleste andre steder. Ikke nødvendigvis fordi alt er bedre..kanskje mest fordi en ihvertfall er mer ærlig - på godt og vondt.

Amos Keppler sa...

Ja, jeg føler meg også bedre mange andre steder, og jeg har vært på utallige steder over hele verden. Folk er generelt sett mer menneskelige der enn her, rett og slett.

Anonym sa...

Særlig det med ufriheten er poenget. Vi ser ikke at et samfunn skal sørge for å "smøre" systemene, slik at samhandling og sosialt ansvar får utvikle seg best mulig. I stedet lages regler og ordninger, i trolig god hensikt, som blir anstøtsstener i dagliglivet. Folk oppfatter det som regler for reglenes skyld.

Og vi skal ikke langt fra Norge før vi oppfatter at det kan gjøres annerledes.

VamPus sa...

Vittig. Jeg har det også med å irritere meg grenseløst når jeg kommer hjem til Norge. Det første man legger merke til er totale mangelen på høflighet. Man møter jo folk ellers som verken kan lese eller skrive og bor i en jordhytte, men allikevel håndterer de mest basale høflighetsprinsippene.

Nemo sa...

Amos,

ja, vi har mistet mye menneskelighet. Mine historiske studier tilsier at slikt skapes av rammene omkring menneskene, dvs samfunnstrukturen. Her legger jeg skylden hovedsaklig på et demokrati som uten grensesetting på statens makt i realiteten fungerer som et flertallsdiktatur.

Genese,

den overflatiske politiske forståelse for at handlekraft vises gjennom forbud og regelverk legger nettopp opp til menneskefientdlighet. Som du sier "smøring" finnes snart ikke (bortsett fra innen statsøkonomien som er oljesmurt så det holder - men det er en annen sak)

Vampus,

mangelen på høflighet er så absolutt en faktor! "Heldigvis" så var jeg ikke i kontakt med så mange mennesker i de første timene der disse intrykkene mine ble hentet fra - men selv i trafikken merkes mangel på høflighet.

Når alt dette er sagt så finnes det jo selvsagt svært mange høflige og hyggelige nordmenn/kvinner. Gjennomsnittsoppførselen trekker imidlertid desverre inntrykket ned. Og slikt blir jo så altfor klart når en kommer fra steder der mennesker av natur er høflige, uavhengig av - eller kanskje på grunn av(?) sosiale kår.

Til slutt kan nevnes at siden jeg av prinsipp ikke bruker fly hvis det kan unngås, så ankom jeg Norge via Hirtshals-Kristiansand. Det første møtet med Norge var tollere som lurte på om jeg hadde smuglet et par flasker vin ekstra.

Neste møte var fotoboks.

Så kom bompengestasjon.

Jeg passerte alle "nåløyene" uten problemer - men det er ikke poenget.

:O)