torsdag, oktober 19, 2006

Pelletsprisen stiger


Norge er et land styrt av karteller og mafia. Ikke misforstå, ingenting kriminelt i det. Det er en politisk ønsket og lovlig mafiavirksomhet...

Da jeg for en kort tid tilbake advarte mot monopolsituasjon også på pellets, og at prisen kunne komme til å gå opp, syntes jeg det var litt på kanten. Men skitt la gå, tenkte jeg, det ville jo følge standard norsk utviklingsmønster... Det tok ikke lang tid før det viste seg at jeg faktisk hadde rett. Nå skriver jeg ikke for å hovere. Situasjonen kunne vel egentlig forutsies uten synske evner eller overnaturlig innsikt! Det er Norsk energipolitikk i et nøtteskall. You're damned if you do, and damned if you don't.

Ok, en skylder på tilbud og etterspørsel... Når flere kjøper pellets-ovner så øker etterspørselen etter pellets. Fair enough. En graver med andre ord sin egen grav. Men uansett, nettopp det at pellets er et raffinert (bearbeidet) produkt, og at markedstilgangen kontrolleres av få produsenter, skulle borge for at samme taktikk benyttes her som i el-spørsmålet. Tilbudet ut til markedet blir nok nøye avmålt i forhold til ønsket pris.

Det er jo faktisk en direkte løgn at vi har større etterspørsel etter pellets enn tilbud. På det norske markedet... I genial særnorsk stil så undergraver vi oss selv ved å selge, som vanlig...til utlandet. Solidariske som vi er...

Kortslutning av markedskreftene er en gammel god norsk sportsgren. Sveriges sult etter bioenergi vil uansett sørge for stigende pelletspriser. Og stigende forurensing langs norske veier under transport. Og hvem betaler? Ikke jeg. Kanskje du. Hvis du har pelletsovn.

Idet en har installert en pellets-ovn er en bundet i mange, mange år, før den er nedbetalt. I mellomtiden må en brenne opptil to tonn per år av pellets som er produsert ved bruk av annen energi, transportert over det ganske land på hjul, og dermed ikke energi-økonomisk overhodet. Alt går opp i røyk minst tre ganger. Svarteper, sier jeg.

6 kommentarer:

Milton Marx sa...

Bra post! Men alt er ikke gærent heller. De nye rentbrennende vedovnene gir ikke bare veldig mye mer varme - de forurenser mindre også. Og lærer folk seg bare å tørke veden før de bruker den, er det et aldeles utmerket alternativ.

Nemo sa...

Helt enig. Ved er det beste alternativ i forhold til miljøregnskapet (forutsatt at uttatt biomasse ikke overskrider ny tilvekst), hvis en ser bort i fra miljøvennlig produsert elektrisitet.

Ved har også den fordelen at det stort sett kan leveres lokalt, uten å måtte innom et prosessanlegg, og så transporteres derifra. Transportkostnader, både økonomisk og i forhold til miljøet blir da vesentlig lavere.

Ulempen er imidlertid partikkel forurensing som raskt kan skape smog i tettsteder, dessuten er det en pest og plage for astmatikere.

Sannsynligvis vil det fremdeles svare seg, rent miljømessig, å fortsatt satse på el-oppvarming i byene, men vedfyring i distriktene.

Personlig har jeg peis. Et idiotisk system som forbruker for mye ved, og gir lite varme. Men peisen stod i huset da jeg kjøpte det. Uheldigvis er investeringene for store til at jeg kan bytte den ut. Ihvertfall på kort sikt. Planlegger imidlertid å sette inn en rentbrennende vedovn i tillegg. Med direkte luftstyring (passivt system, slik at ovnen ikke trekker kald luft gjennom huset), og innendørs stålpipe (for større varmeflate).

DET blir saker det! Spesiellt siden annenhver bonde her i distriktet selger billig ved ;O)

Anonym sa...

Hei Helge.

Jeg hadde også peis, og plasserte peisinsats inni den gamle peisen.
Varmeutbyttet ble noe bedre,men løsningen med rentbrennende vedovn i tillegg er nok å foretrekke.

Det er også skogeiere som ønsker hjelp til hogging,bearbeiding og transport ,istede for å leie dyr arbeidskraft.

Håper du finner en god og billig løsning som passer deg.

http://www.norskved.com/

Nemo sa...

Hei, Amund

Jeg tenkte også på innsats til peisen, men fant ut at hovedproblemet på mange måter er at den er isolert med mur. Det samme gjelder pipa, en får dermed bare strålevarme fra et begrenset område.

Vedovn og stålpipe er tingen, har jeg ressonnert meg frem til. Husker du de gamle ovnene i for eksempel cowboyfilmer, etc. De med en dobbel pipe et stykke? Det er for å øke overflaten, har jeg funnet ut, for å bruke mest mulig av varmen før den slippes ut pipa.

Det med luftstyring er en egen oppfinnelse, som jeg vil teste ut. Kan fort gjøre en vedovn 20 - 30% mer effektiv, uten at det påvirker forbrenningen.

Takk for tipset om Norsk Ved.

Anonym sa...

Ser ut til at dette ikke stemmer. Pelletsen koster fortsatt 2,25 per kilo hos Innlandet EnergiPellets og enda mindre hos Felleskjøpet.

Nemo sa...

Anonym,

Ja det er jo bra. Når jeg skrev denne posten var det rapportert at pelletsprisen var på vei opp. Også de langsiktige prisene var ventet å stige. Nå er jo faktisk ennå pellets i "innkjøringsfasen i Norge", så det er ikke godt å si om lav pris idag er "lokkepris".

Se forøvrig den opprinnelige posten jeg hadde om pelletsovner for dokumentasjon på hvordan fremtiden for pellets ble spådd. Stigende etterspørsel fra blant annet Sverige legger press på norske priser.

Uansett synes jeg fremdeles det knapt er verd investeringen å satse på pelletsovner. Ikke minst fordi typisk norske piper (leca og liknende) ikke fungerer med pelletsovner, slik at investeringen fort blir 60 - 70 tusen kroner for mange.

Uansett er det nok lokale forskjeller. Her hvor jeg bor er det knapt mulig å få tak i pellets, så jeg vet ikke engang lokal pris!

Uansett er det liten margin å gå på når det gjelder å spare penger på pelletsovner, ifølge denne artikkelen:

http://www.dagbladet.no/dinside/2006/08/29/475209.html

Vi får følge med i utviklingen, så får vi se.