onsdag, oktober 04, 2006
Jeg vil ha Avinor!
Avinor er 100% statseid. Et statsmonopol med andre ord. Hvis du eller jeg hadde søkt om å få drive flyplasser i Norge hadde vi blitt ledd loddrett ut.
For en tanke!
Nå tror noen kanskje at flyplasser er en så viktig del av infrastrukturen at staten må passe på at ikke de fæle markedskreftene kommer for å misbruke sin makt. Ingenting er lengre fra sannheten. Staten (Avinor er underlagt Samferdselsdepartementet) har behov for å kontrollere Avinor for å ta inn ekstraskatt.
Staten driver jo ikke veldedighet lenger. Det er slutt på den tiden da vi betalte vår skatt og hadde en velvillig stat som brukte skattepengene på viktige samfunnsgoder. Nei, nå kaller en det privatisering, og "privatiserer" statlige foretak, slik at også de kan tjene penger, sende ledelsen på dyre studieturer, betale ut bonuser og frynsegoder, osv, osv.
Fremskritt kalles det.
Avinor hadde et overskudd på 385 millioner kroner ifjor. 26 millioner ble tatt ut i utbytte.
Det er lett å drive butikk når en er gitt et monopol og kan bestemme prisen på tjenester selv. Jeg vil ha den jobben! Jeg vil også ha monopol. Jeg vil eie alle flyplasser i Norge, og ta betalt det jeg vil. Gi meg et statsmonopol!
Bare kødder. Statsmonopoler suger.
At vi kan kalle dette privatisering er en perversjon av uttrykket. Det er i virkeligheten du og jeg som er lurt trill rundt i en firkant. Som vi pleide å si i Stavanger før i tiden. Rundlurt, med andre ord.
Som et resultat av denne "privatiseringen" har Avinor nå mulighet for å definere "sine" veier som "private" og får derfor rett til å kreve inn bompenger. Som om ikke staten kan ta bompenger hvor de vil ellers!
Saken er den at på denne måten får bompengeringen på nord-Jæren nok en bom. Som ikke kan kritiseres for å egentlig være en del av selve bompengeringen. Det er jo "private" som har satt den opp.
Alikevel er bommene på Sola flyplass, Stavanger, intimt knyttet til resten av bompengesystemet. Samme brikke brukes. Og det er jo greit nok, slik blir det lettere for brukerne. Men måten dette gjøres på er horribelt. Bruken av autopass-brikken er ikke lenger frivillig, men påbudt. Brikken for drosjer blir fakturert automatisk i forhold til hvor lenge drosjene befinner seg inne på flyplassområdet. Slik at de også kan få litt mer stress i hverdagen. Bussene må også betale. Ikke mye satsing på kollektivtransport der i gården. "Alle skal svi", sa en norsk politiker en gang.
Handikappede og de med behov for litt ekstra tid, syke og uføre, kan med dette også få bidra litt ekstra til felleskassen ved å få litt større kollektivtransportregninger. Alle monner drar.
Nå er altså Autopassbrikken obligatorisk enkelte steder. Muligheten ellers i bompengeringen til å betale cash har jo uansett blitt sett på som en pest og plage. Pengene skal inn effektivt og automatisk, må vite. Slik at Autopass kan sende sine folk på studieturer, fortrinnsvis til varmere land.
Dette er fremtiden. Avgifter overalt. Skjult overvåking. Ikke for å spane på folk, politiet henlegger jo de fleste saker av hverdagskriminalitet uansett... Neida, penger er viktigere. Hva med å innføre elektroniske brikker under huden på folk? Tenk så effektivt avgifter kunne kreves inn! Kroner 20,- per time i gågata. 30,- etter klokka 21:00.
Ikke tro du får noe gratis for skattepengene. Bortsett fra i valgkampen, da. Som løvet i mai spretter da de gode tiltak ut. Så er det jo bra at gamle oppgaver finansieres utenfor skatteseddelen da, slik at vi får råd til nytt flesk...
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
2 kommentarer:
Jeg vet at du liker retorikk, men altså, hvis du og jeg gikk sammen om å lage en privat flyplass... hadde det gått helt finfint! Akkurat som for folka bak Torp, Sandefjord Lufthavn.
Hehe, du husket på Torp du også...
Ja, jeg kom på den etter at jeg skrev dette. Men det er jo slik at også de er avhengige av konsesjon, og nye konsesjoner sitter langt inne. Dessuten ser eierskapet slik ut:
Vestfold fylkeskommune 43,3%
Sandefjord kommune 35,7%
Vestfold Flyplass Invest 13,5% (Private investorer)
Stokke kommune 7,6%
Så den er jo ikke akkurat fullt ut privateid! Som vanlig er det vi her i Norge kaller "privateid" infrastruktur stort sett eid av kommuner eller stat alikevel.
Torp er heller ikke bygd privat, men (som de fleste andre mindre flyplasser som Avinor heller ikke drifter) bygd som militærflyplass opprinnelig. Det var bare fordi Avinor ikke ville ha den at den har den posisjon den har idag. Kanskje Avinor angrer?
Sååå...med mindre du har ekstremt gode kontakter i det politiske miljø tror jeg det er relativt lite sannsynlig at vi kan starte vår egen flyplass sammen :O)
At jeg liker retorikk var vel årets understatement... hehe prøver å overgå den politiske eliten, vet du LOL
Legg inn en kommentar