søndag, juni 20, 2010

Kommunale boliger

Kompromissløse meninger gadd ikke følge med på at samfunnsnyltere giftet seg i Sverige nylig.

Kompromissløse meninger synes det er mer relevant å følge med på hva som skjer av betydning i verden.

Tidligere har det kommet signaler om kraftig økning av leie på boliger i flere norske kommuner, deriblant i Sola kommune. Les også

De tidligere signaler - som skremte flere 100% uføre og trygdede - fordi deres almisser allerede lå på bristepunktet i petrostan - viste seg å være rene utopia.

Kommunale boliger som før ble leid ut for 3200 er nå steget med umiddelbar virkning* til 6200. Dette utløser 1000 kroner i bostøtte. Jeg vet at flere nå må flytte ut.

Morsomt nok syntes noen at FrP hadde sviktet. Men de har jo her gjort akkurat det de har lovet, selv om de kanskje aldri har sagt det slik at alle har forstått det.

Uansett er vi ikke kommet lenger enn at det sosiale sikkerhetsnettet enten er basert på almisser eller er basert på markedet. Jeg påstår at et liberalt og menneskelig samfunn anser et sosialt sikkerhetsnett å være basert etter forsikringsprinsippet, tilgjengelig for alle og betalt etter evne, uavhengig av politiske fiksfakserier.

Men slik vil det aldri bli, fordi politikere er per definisjon maktkåte, egosentrerte, og gir ikke fra seg en tomme av sin styringsrett.

Jeg anbefaler "de ubemidlede" å bygge brakkeleirer, shantytowns og blikkskur eller bo i telt på privat initiativ der det måtte passe. Og så anbefaler jeg folk å innse at FrP ikke er de svakes hjelpere.

Duh ...


PS. Stavanger Aftenblad feiget loddrett ut og tok ikke saken sist, selv om de hadde lovet en beboer dette. Ikke rart - fordi mainstream, spesiellt middelmådige provinsielle aviser er avhengige av goodwill fra kommunene. 'Nough said.


* Det har vist seg at dette skjer i to trinn, der første økning skjer ved årsskiftet, og endelige økning skjer 01.01 2012. Flere av de berørte er dessverre ikke i stand til å skjønne et slikt brev fra kommunen, noe som ikke akkurat gjør saken bedre.

6 kommentarer:

kurt sa...

Ikke agurknytt på Kompromissløse meninger. Flere gode innlegg i det siste. Er på ferie, og kommenterer ikke mer enn - strålende innsats!

Anonym sa...

fordi mainstream, spesiellt middelmådige provinsielle aviser er avhengige av goodwill fra kommunene.

Bra sagt!

Placebo sa...

Hjertens enig! Det er også helt ufattelig at folk skal gå eiendomsløse / bostedsløse rundt i et land som til de grader er klientifisert. Det virker noen ganger som om det meste av ressurser tas fra de som befinner seg fra 60-80% over medianen og gis til de fra 60% ned til 25% under. De som er under dette får liksom bare være takknemlige for at de får noe i det hele tatt, og de som er over lar man skalte og valte som de vil.

Nemo sa...

Kurt og anonym,

Takker :)

Placebo,

Slik vurderer jeg det også. Dessuten går jo alle de regressive kostnadene (avgifter og generell dyrtid) nettopp også ut over de svakeste.

Skal markedet bestemme, må jo nettopp derfor trygder og andre tiltak økes i samme takt.

Men jeg er sterkt redd for at samfunnet har de samme fordommer når det gjelder fattigdom som de som har eksistert i lang tid - at de fattigste er skyld i egen ulykke, og derfor egentlig får være glad for hva de får.

Man skal tilbake til primitive samfunn for å finne ekte samhold og empati spør du meg.

Arvid sa...

Hva? Fulgte du ikke med på brylluppet!? (he,he)Jeg sitter stort sett i Sverige, og følte meg litt forpliktet til å følge med. Til snylternes forsvar må jeg dog si at både den norske og svenske tronarving virker svært kunnskapsrike og oppegående, og jeg utelukker ikke at de innerst inne er enig med oss i mange saker!
Forøvrig er jeg som vanlig enig!

Nemo sa...

Disse snylterne er det jo på grunn av folkets overbevisning, og kan derfor ikke personlig lastes for det. Slik vil flertallet ha det, og det er forsåvidt greit for meg.

Jeg er enig i at den yngre garde der er meget oppegående.

Interessant nok er det alikevel slik at andre også blir kalt snyltere, selv om de ikke har valgt det selv. Til tross for at også de ordningene de benytter faktisk er støttet av flertallet.

Men den skjønte du jo :)