Tjensvollkrysset er en katastrofe. Nå viser det seg at det ikke er intuitivt og at flettestrekningen er for kort.
Det er godt at vi har gode veiplanleggere i dette landet som kan evaluere situasjonen. Det var ironi - at det brukes så mye penger på å skape så mye kaos er vel et testamente til inkompetansen på dette området mer enn noe annet.
Men - det er et men her. Mye av problemene skyldes rett og slett også at veiene er så dårlig planlagte og med så dårlig kapasitet at store deler av befolkningen i Stavanger for lenge siden har lagt seg til en egen kjørestil som overser intensjoner totalt og istedet tar i bruk alle triks for å jukse seg frem i trafikken.
Dette er som forventet per menneskelig psykologi/problemløsingslogikk, men sikkert helt ukjente faktorer i de utdanningsinstitusjoner som uteksaminerer trafikkplanleggere. Min mistanke er at symbolpolitikk går foran vett per definisjon uansett.
Spesiellt styrkes denne oppfatningen etter at det her i Strand kommune har blitt bygget en ualminnelig stor fartsdump i en femti-sone på en riksvei og hovedfartsåre istedet for undergang nær Jørpeland. Mens norges mest forvirrende kryss mot hovedgata på Jørpeland fremdeles er uten rundkjøring og det iverksettes bygging av undergang på Tau et sted der fem mennesker krysser veien per dag.
Alvorlige trafikkulykker her inne skyldes imidlertid stort sett uvettig kjøring (synlig UP er imidlertid en mangelvare) eller manglende rassikring (man krangler ennå om hvordan dette skal løses). Dog innser jeg jo at placebo-lykke over å føre "forebyggende" og billig symbolpolitikk kan gi god søvn om natten for både den ene og den andre.
Politikken med absolutt urealistiske fartsgrenser på en hovedvei har imidlertid ført til at (etter min vurdering) nittini prosent av bilistene ikke engang gidder å anse skiltingen som veiledende engang. Kjører man etter fartsgrensene mellom Tau og Jørpeland skaper man nemlig kø fordi de fleste som kommer bak kjører minst ti kilometer i timen fortere - ofte mer.
Hvis noen ikke tok poenget mitt - så er det følgende: Folk flest anser veipolitikken i dette molbolandet som ren komikveld og lett underholdning.
Det er godt at vi har gode veiplanleggere i dette landet som kan evaluere situasjonen. Det var ironi - at det brukes så mye penger på å skape så mye kaos er vel et testamente til inkompetansen på dette området mer enn noe annet.
Men - det er et men her. Mye av problemene skyldes rett og slett også at veiene er så dårlig planlagte og med så dårlig kapasitet at store deler av befolkningen i Stavanger for lenge siden har lagt seg til en egen kjørestil som overser intensjoner totalt og istedet tar i bruk alle triks for å jukse seg frem i trafikken.
Dette er som forventet per menneskelig psykologi/problemløsingslogikk, men sikkert helt ukjente faktorer i de utdanningsinstitusjoner som uteksaminerer trafikkplanleggere. Min mistanke er at symbolpolitikk går foran vett per definisjon uansett.
Spesiellt styrkes denne oppfatningen etter at det her i Strand kommune har blitt bygget en ualminnelig stor fartsdump i en femti-sone på en riksvei og hovedfartsåre istedet for undergang nær Jørpeland. Mens norges mest forvirrende kryss mot hovedgata på Jørpeland fremdeles er uten rundkjøring og det iverksettes bygging av undergang på Tau et sted der fem mennesker krysser veien per dag.
Alvorlige trafikkulykker her inne skyldes imidlertid stort sett uvettig kjøring (synlig UP er imidlertid en mangelvare) eller manglende rassikring (man krangler ennå om hvordan dette skal løses). Dog innser jeg jo at placebo-lykke over å føre "forebyggende" og billig symbolpolitikk kan gi god søvn om natten for både den ene og den andre.
Politikken med absolutt urealistiske fartsgrenser på en hovedvei har imidlertid ført til at (etter min vurdering) nittini prosent av bilistene ikke engang gidder å anse skiltingen som veiledende engang. Kjører man etter fartsgrensene mellom Tau og Jørpeland skaper man nemlig kø fordi de fleste som kommer bak kjører minst ti kilometer i timen fortere - ofte mer.
Hvis noen ikke tok poenget mitt - så er det følgende: Folk flest anser veipolitikken i dette molbolandet som ren komikveld og lett underholdning.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar