torsdag, juni 03, 2010

Friheten tapt

Fremtiden er fullstendig overvåking.

Og det er veiprising som gir staten allmakt. Kompromissløse meninger har tatt opp denne saken før, det er en slik sak som fremsettes i små doser, inntil den blir vedtatt uten at noen helt skjønner hva som skjer.

Data om bilers detaljerte kjøring vil selvsagt bli brukt til å avgiftsbelegge per kilometer, gi rom for forskjellig døgnpris, og til og med gi mulighet for automatisk innkreving av parkeringsavgifter.

På grunn av faktoreringsmuligheter og eventuelle klager, må dataene nødvendigvis lagres i en gitt periode.

Men man må også anta at politiet vil bruke systemet for å utpeke mistenkte i kriminelle saker (de kriminelle vil nok imidlertid lett tilpasse seg). NAV kan for eksempel avsløre trygdejuks hvis du bruker bilen på jobb - eller de kan se om du besøker elskeren/elskerinnen. Ikke det at de hadde noe med det, men ... Eller de kan passe på når du går i butikken for den saks skyld. Om du er litt vel aktiv når du er syk, uzw. Andre bruksområder kan være å forby "luksuskjøring" som planløs "søndagskjøring". Og fotobokser trenger vi ikke lenger, for bøtene tikker inn automatisk hver gang noen er litt for tung på pedalen.

Og er bilen gammel og slitt, og du kopler bort batteriet noen dager, får du politiet på besøk. Det må jo skje, ellers så kan jo systemet lett lures. Et signal som forsvinner må tolkes som mulig juks. På den annen side kan kanskje politiet konsentrere seg om å ta bilister istedet for kriminelle. Det er jo uansett mer lukrativt.

Miljøargumentene kjøper ikke jeg. Det påstås i Nederland at bilkjøring blir redusert. Men det skyldes nok høyere avgifter på bilbruk, neppe selve overvåkingssystemet. Alle avgifter overført til drivstoff gjør akkurat samme nytten. Å slutte å tro at et samfunn skal finansieres bare av avgifter likeså.

Vi har nok en grunn til å nekte avgiftspartiene tilgang til Stortinget!

Et annet poeng er at når bilavgiftene går på forbruk, "tas" de lavtlønnede hardere enn idag - fordi de allerede kjører rundt i billige biler. (Jeg, og sikkert mange andre, sitter imidlertid å lurer på om vi skal kjøpe en Aston Martin - men den er litt for dyr - ennå) Om lavtlønnede får råd til nyere biler og klatrer litt der, så hjelper ikke det når daglige pendlerutgifter går opp. Poenget må i mange tilfeller være å kutte ut å jobbe og heller gå på NAV. For pokker - en skal tenke egoistisk - det gjør jo nyadelen! Norge som nasjon har jo uansett enorme behov for å øke driftsomkostningene slik at vi ikke blir for konkurransedyktige! Ja, det var ren ironi. Eller galgenhumor. Take your pick.

Blir denne type overvåking gjennomført anbefaler jeg absolutt sivil ulydighet. Elektronikk og skiftenøkler eller syre går sjelden godt sammen. GPS kan jammes. Bare som et tips. Og når politiet må arrestere hver eneste bilist er slaget vunnet.

Men Saueflokken gjør vel egentlig ikke slikt? Og avstraffelser får som regel alle til å marsjere i takt.

Die Straße frei den braunen Bataillonen
Die Straße frei dem Sturmabteilungsmann!
|:Es schau'n auf's Hakenkreuz voll Hoffnung schon Millionen
Der Tag für Freiheit und für Brot bricht an!:| - fra NSDAP's partisang - nok et innslag av galgenhumoristisk ironi

“The natural progress of things is for liberty to yield and government to gain ground.” -
Thomas Jefferson

“All government, of course, is against liberty.” -
Henry Louis Mencken

“Liberty has never come from Government. Liberty has always come from the subjects of it... The history of liberty is a history of limitations of governmental power, not the increase of it.” - Woodrow T. Wilson

“Those who expect to reap the blessings of liberty must undergo the fatigues of supporting it” - Thomas Paine

5 kommentarer:

kurt sa...

Akk. Det verste er at dette nok kommer.

Arvid sa...

Er nok på høy tid vi setter ned foten for den gallopperende overvåkningsiver. Mange har en tendens til å bare godta "det som kommer". Jeg mener vi har et valg.Vi kan si "Nei,takk."

Nemo sa...

Kurt,

Dette kommer nok, ja. det er i praksis bare litt snakk om slikt, før det innføres. Se bare på andre systemer. det har vært litt motstand mot datalagringsdirektivet. Men det kommer nok i en eller annen form, og kan utvides derfra.

Arvid,

Ja, helt enig. Men hvordan sier vi nei takk? Det ser ikke ut for meg at folket prioriterer slike saker ved valg.

Arvid sa...

Vel, vi som er mot får vel bare fortsette å prøve å påvirke og håpe at mange nok etterhvert blir opptatt av saken... (Er den evige optimist, vet du.)

Nemo sa...

Du har selvsagt rett, Arvid. Selv om jeg må innrømme at jeg av erfaring er meget pessimistisk.