fredag, februar 06, 2009

Løfte-demokratiets galskap

Politikere slåss om nye reformer, og nye måter å omfordele samfunnets ressurser på for å kjøpe stemmer. Dette skaper selvsagt en demokratisk krise, løftepolitikken vinner over den ansvarlige politikken. Resultatet er en skakkjørt økonomi, en enorm slagside i forhold til forbruk og produksjon av ressurser (ressurser er ikke det samme som penger) og en generell fordumming av politikken.

En fordumming som velgerne så altfor ofte er med på å styrke.

Siste utspill er eks-miljøminister Knut Arild Hareide (KrF) som vil gi deg 25 000 blanke kroner hvis du kjøper ny miljøvennlig bil.

Dette kan jo høres greit ut, helt til en tenker på at pengene jo må komme et sted fra. Med andre ord vil Hareide i sin visdom at de som IKKE kjøper ny bil skal subsidiere de som gjør det.

En får ikke mye bil for 25 000 kroner, så i realiteten blir dette å subsidiere de som allerede egentlig har penger til å kjøpe bil med pengene til de som ikke har det. Eller de som ikke har behov for bil og tar bussen eller sykler. Eller for den saks skyld ungene som sitter i dårlig innemiljø på skolebenken fordi staten Norge AS ikke prioriterer vedlikehold.

Gruppe mot gruppe er demokratiets svøpe og svakhet. Og andres penger er både morsomt å bruke og å gi bort.

15 kommentarer:

Anonym sa...

Hør hør!

Anonym sa...

Dumheten kjenner ingen grenser. Jeg ser at det er tilsvarende tanker også i andre land. Det viktigste som oppnås er flere biler, subsidiert av dem som velger miljø og ikke har bil.
Det er jo egentlig en oppfordring til å gi blanke, for alle.

Amos Keppler sa...

Det er enda et nytt utspill i utspillspolitikken. Det hele dreier seg om mediaekspopnering. Hvis du ikke har det så må du finne på hva som helst for å få det.

Og så må man ikke glemme at det er valg i år og valgkamp.

Mitt forslag er at de av oss som IKKE kjøper bil i det hele tatt burde ha fått 25 000 kroner, en form for premiering, om du vil. Og for hvert år man ikke kjøper bil så hadde premien økt...

Det hadde vært greier det.

Nemo sa...

Kurt, Frr, Amos,

Ja, dette er en oppfordring til å gi blanke. Men også et knefall for en symbolpolitikk. Og helt klart er det et ledd i Krf's sedvanlige taktikk med å tilby "kontantstøtte",

Hovedproblemet her er faktisk ikke miljø i det hele tatt, heller tanken om at overføringssamfunnet løser alt.

Jeg deler ikke Amos' ide om å premiere de som ikke kjøper bil. Transportmidler har vært et legitimt behov i uminnelige tider, og en bil er selv idag mindre ressurskrevende enn en hest eller andre fremkomstmidler.

Et samfunn uten bil ville faktisk ikke generere opp noen som helst overskudd til å betale en krone til noen, hverken i miljøpremier eller trygd eller pensjom.

Arves meninger sa...

Ja den nye Lexus hybridbilen ble litt dyr! (850 000 norske kroner) Denne bilen har et forbruk på 1,5 liter bensin pr. mil! Da er det en liten men god tanke å gi en liten håndsrekning til de som kjøper i den prisklassen. BMW har en lignende utgave. Det er godt å se at noen tenker på golk som sliter med å kjøpe seg "miljøvennlig" transpoert!Vi andre som kan se langt etter å får råd til en bil som koster mer enn 10 000 kroner får fortsette å slite med isolasjon og bevegelsesproblemer! Min lånte bil bruker ca 0.4 liter pr. mil mens de fleste hybridbilene bruker rundt literen på blandet kjøring! Bil er ren luxus i pottitlandet!

Nemo sa...

Ja, her er det gavedryss over de velsituerte. Politikken ellers går jo nettopp ut på å nekte vanlige mennesker å ha råd til skikkelige kjøretøy.

Luksusavgiften på bil sliter vi jo også med ennå - den er vel snarere nå en ikke-luksus avgift. En avgift på gammelt skrap.

Jassmonsteret sa...

Det minner meg om at jeg lurte på om kunnskapsløftet var et løft el. et løfte...

Man ikke burde kjøpe _ny_ bil i det hele tatt.

Nemo sa...

Angående kunnskapsløftet så var det kanskje intensjonen å være begge deler.

Men det blir nok bare et løfte ;

Dobbelmeningen er også aktuell her, fordi så mye politikk idag skal løfte en situasjon til et bedre nivå. Slik går det når politikk er skippertakbasert.

Nybilkjøp i Norge er en elendig investering på grunn av skatte/avgiftspolitikken - som gjør at vi i likhet med andre fattige land må importere bruktbiler med dårlig miljø og sikkerhetsprofil.

Fattig land? Ja - fattigdom er så mangt. Et land som heller ikke har råd til å opprettholde skikkelig inneklima eller pusse opp skoler og andre offentlige bygg må jo være fattig.

Rikdommen drysser vi over andre områder - som ikke nødvendigvis gjør oss "rikere".

Morsomt poeng: En vanlig bensinbil kan ombygges til hydrogendrift for langt mindre enn avgiftene. Utslippene ville da være null.

Alle nye biler i Norge kunne derfor være hydrogenbiler hvis vi ville, og fremdeles en 50 - 60 tusen kroner billigere enn idag.

All sosialistisk "overføringspolitikk" har konsekvenser. Hos oss gir det oss blant annet nord-europas mest forurensende bilpark. Tjohei hvor det går i bakkene!

;)

Anonym sa...

Det interessante er å se hvordan politikere har laget et samfunn basert på nettopp gruppe mot gruppe prinsippet. Det er en syk måte å opprettholde maktfundamenter.

Dette forslaget til Hareide er uansett barnslig, fordummende, og et av de verste eksempler jeg har sett på overbudspolitikk før noe valg. selvsagt helt blottet for garantier. Og som vanlig basert på inntrykket av at staten kan gi bort penger uten at det egentlig koster noe. Galskap?

Ja - der valgte du rett ord, Helge!

Anonym sa...

Hva blir det neste? Kontantstøtte til KrF velgere? Ha ha ha

(satt latteren i halsen)

Anonym sa...

Jeg forstår det som at vi kommer til å gå sakte men sikkert over i en hydrogen-basert drivstoff kilde, så her er det vel grundermuligheter. (Tror jeg hørte det på et foredrag av Michael Crichton.)

Nemo sa...

Kurt,

Ja, her ser vi overbudspolitikk og spesialgruppe-manipulering på sitt verste.

Det er staten som må legge om sine virksomheter (bl.a. Statoil) hvis vi skal ha noen effekt på miljøfronten. Men det er enkelt å leke litt miljøvern og fri til velgere samtidig. Desverre et resultat av føleri-politikk.

anonym,

Ja, jeg har skrevet endel om geotermisk/hydrogen-samfunnet tidligere. Problemet ser ut til å være at politikken i praksis går ut på å bruke opp all drivverdig fossilenergi før vi går over til andre teknologier. Desverre får vi da null miljø/klima-effekt.

Teknologien er imidlertid klar. Det er ingenting å vinne på å vente til teknologien er "perfekt". Slik har det aldri vært med noe annet - hydrogenbiler er idag konkurransedyktige opp mot bensinbiler - det er nok heller mangel på vilje som ligger bak. Desverre er staten (ikke bare i Norge) ofte sterkt inne i nettopp fossilenergibransjen.

Admiral_Gullars sa...

Vi tømmer ei bøtte med gift i drikkevannet; så går vi hjem og bretter en melkekartong.
(Det føles så bra)

Nemo sa...

Ja, og så brenner vi 120 bildekk i hagen, tar et bort og kaller oss miljøvennlige og får medalje.

Anonym sa...

Men vi bretter jo kartonger og sender dem til Sverige. Det er jo ikke miljøvennlig. Så jeg brenner dem i peisen!