torsdag, mars 08, 2007

Jeg er ikke feminist


Jeg har ingen tro på at menn kan være feminister. Klart det er mulig å være for likestilling, og å sympatisere med kvinnesaken. Men menn kan ikke være feminister.

De bare sier de er det for å virke politisk korrekte.

Kvinner er de eneste som kan være feminister. Kvinner er de eneste som kan sette på dagsorden hva det betyr å være feminist og hva de ønsker kvinnesak skal innebære. Kvinner er de eneste som kan fatte hva tusen år med patriarkalske samfunn har ødelagt.

Jeg er for likestilling. Jeg er ikke feminist.

Stå på, jenter. Dere har oppnådd mye. Og samfunnet trenger dere mer enn noengang. Det gir mer makt enn dere aner.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg tror menn kan være feminister akkurat like bra som kvinner kan. Det er ikke kjønnet men holdningene som avgjør det. Og hvordan man forholder seg til selve betgnelsen, selvfølgelig. Noen opplever feministstempel som belastende.

Snorre Valen skrev veldig bra i 0803-bloggen i fjor om det å være mann og feminist. Egentlig burde det innlegget blitt hentet frem igjen i år.

Laila sa...

Jeg er kvinne og kan i utgangspunktet være feminist, men er det ikke. Hehe...

Nemo sa...

Saccarina,

Jo, menn KAN nok være feminister i prinsippet. Men jeg tror de i virkeligheten bare sympatiserer. Det blir jo uansett et semantisk spørsmål på en måte. Men jeg ser det slik at den delen som har med likestilling å gjøre er grei... Å kunne være kvinne, i betydningen av å være involvert i å BESTEMME hva kvinner vil, kan (bør) ingen mann gjøre - like lite som kvinner kan eller bør bestemme hva som skal være en mannskultur.

Som uheldigvis endel feminister ønsker.

Kanskje maler jeg med vel bred pensel her, men det får så være.

Laila,

Din kommentar kommer inn på et viktig poeng. Ikke ALLE kvinner er feminister. Betyr ikke det at alle kvinner vil sitt eget beste? Selvsagt vil de det. Men feminismen er like selvsagt delt opp i et bredt spekter av mer eller mindre radikale ideer, og selvsagt er ikke alle enige.

Jeg er ikke feminist. Likevel er jeg for likestilling, for lik lønn for likt arbeid, mot patriarkalsk kontroll, mot kjønnslemslestelse, osv. IKKE fordi jeg er feminist, men fordi jeg er menneske.

Til slutt: Snorre Valen oppsummerte vel egentlig et problem da han skrev: "Der er vi, en gjeng feministisk bevisstgjorte gutter, som ofte dominerer ordskiftene. En gjeng gutter som (og her snakker jeg av erfaring) ikke tar sin del av det praktiske og forefallende arbeidet rundt konferanser, vasking, rydding og mat, med mindre rigide rutiner er på plass."

Nettopp... Men poenget her er egentlig at kvinner kommer ingensteds hen hvis de lar mennene ta kampen for dem.

Det betyr jo ikke det samme som at Snorre Valen ikke skal få lov til å kalle seg feminist, hvis han vil det. Det betyr bare at kvinner aldri oppnår virkelig likestiling før de har lært at ingenting kommer av seg selv. Ut å kjemp, dere har min sympati.

Men jeg er fremdeles ingen feminist ;O)

Anonym sa...

Du har på en måte rett: La menn være menn, og kvinner være kvinner. Men la det være likhet på hver sine premisser.

Riktignok er det vel, som saccarina sier, litt avhengig av hva vi legger i begrepene.

Nemo sa...

Genese,

Joda, vi er nok enige ;O) På en måte sier jeg jo at de viktigste elementene i kvinnekamp bør være universelle rettigheter uavhengig av kjønn uansett.

Men kvinnekultur - DET kan ikke menn "lage". Men vi kan jo i høyeste grad være med på å tillate kvinner å ha sine selvsagte rettigheter.

Men jeg setter det kanskje litt på spissen. Enhver bør nok få lov til å kalle seg feminist ved eget valg, uavhengig av kjønn. Bare vi gutta ikke overtar det showet også... ;O)

Anonym sa...

HEI EG ER SUR PÅ STATEN FOR ALT SOM ER PENGER I TAR STATEN Å GJØR OM TIL SINE PENGER JEG ER LEI AT DI GÅR ÅVER LIK

Nemo sa...

Ja, vi er mange som er lei det ;O)

Anonym sa...

Et litt annet perspektiv. Og med en haug med fakta du helt sikkert ikke var klar over:

http://www.pellebilling.se/wp-content/uploads/Manifest_Pelle_Billing.pdf

http://genusnytt.wordpress.com/

http://www.genderratic.com/

http://www.avoiceformen.com/