lørdag, juni 10, 2006

J'accuse (eller: utfor stupet)


De rødgrønne vil redusere forskjellene i samfunnet og avskaffe fattigdommen ved å øke omkostningene for alle. Som alltid fører dette til økte forskjeller og mer fattigdom.

De rødgrønne vil redde miljøet ved å øke omkostningene ved bruk av elektrisitet, bil, og annen forurensende virksomhet. Som igjen fører til økte forskjeller og mer fattigdom.

Mitt aksiom: Politikernes velmenende ønsker har som regel motsatt effekt av hva de tror.

Med andre ord, det er synd at denne regjeringen har så mange gode ønsker.


Eksempel: Unge i etableringsfasen lider under et bonanza drevet av høykostnads oljeøkonomi og en grisk meglerstand som gnir seg i hendene og ikke ser ende på boligveksten, selv på kanten av stupet. Unge har ingen annen mulighet enn å låne til langt over pipa. Kynismen på Stortinget tilsier at økte renter og eiendomskatt nok vil dempe kjøpelysten og -evnen.
Resultatet er at mange vil holdes utenfor boligmarkedet, mens de svakeste på innsiden vil miste den økonomiske evne til å bo, alt mens eiendommene deres synker i verdi og gjør dem til gjeldslaver. Nye fattige, og større forskjeller.

Planlagt, eller resultat av en inkompetent strategi?


Bilavgiftene skal justeres. Nye miljøvennlige biler skal bli billigere. Bruk av bil skal bli dyrere. Bare de rike kjøper nye biler i Norge. Det er en grunn til at bilparken er 11.5 år i gjennomsnitt. De aller fleste har ikke råd til å kjøpe nye biler idag, og vil heller ikke ha råd til å kjøpe de nye billigere bilene. De vil uansett være utenfor økonomisk rekkevidde for de fleste. Som idag.
Til gjengjeld vil vi slite med bensinpriser på kanskje 20 kr literen. Slik avlat skaper mer fattigdom og forskjeller i samfunnet.

Vi får et klasseskille mellom de som har råd til å ha både bil og hytte på Hankø, og de som ikke har råd til å ha bil.


Resultatet blir sannsynligvis også økt avbefolkning i grisgrendte strøk. La oss alle bli urbane. La oss alle ta bussen. Der den går. La oss alle flytte til Oslo. La Norge gro igjen.


Og dette kalles miljøpolitikk?


En kraftig redusering av totale avgifter vil på en naturlig måte gi samme resultat som denne nye avgiftsomleggingen.
Uten den destruktive økonomiske virkningen for folk flest. Nyere biler er i utgangspunktet mer miljøvennlige, tar vi oss råd til å følge med i utviklingen får vi miljøeffekten på kjøpet.

Høyere avgifter på bruk av bil kalles miljøpolitikk. Mens det faktisk er avgiftene som har skaffet oss en av verdens mest forurensende bilparker. Det er grunn til å være skeptisk.

Vi bruker ikke en krone på å implementere nye teknologier. Vi bidrar tvert imot som nasjon til å opprettholde bruken av fossile drivstoff som energibærere. Mens vår dobbelmoral pisker mennesker som har et genuint transportbehov i et samfunn som i stor grad er bygget på nettopp bilbruk.


Bilbruk koster sies det. Ikke vet jeg hvordan kostnadene av utslippene kan konverteres til kroner og øre. Det jeg vet er at utslippene fra norsk oljevirksomhet er umåtelig større enn utslippene fra privatbilister. Oljevirksomheten hylles. Bilistene korsfestes.

Det jeg også vet er at ingen moderne samfunn hadde eksistert uten revolusjonen i samferdsel som bilen stod for. I kroner og øre har bilbruk og relatert virksomhet stått for hundrevis av milliarder i direkte
inntekter for samfunnet i alle år. Jeg snakker ikke om avgifter, selv om også det har skaffet staten enorme inntekter. Jeg snakker om indirekte inntekter i form av å være en viktig del av infrastrukturen. Selve bærebjelken i samfunnsstrukturen.

Skulle bilister "betale" hva de de facto "koster" samfunnet i bompengeavgifter, ville automatene måtte
betale ut penger.

Tidligere hadde mennesker også et transportbehov. Går vi tilbake til hest og kjerre må hele landbruket gires inn på å produsere fór til hestene. Utallige millioner arbeidstimer måtte brukes til å fóre og stelle hester, etc. Ulykkesstatistikken ville gått opp. Kostnadene til veterinærer ville tappet samfunnet for ressurser. Hestemøkk ville vært et miljøproblem (og skattlagt?)


Vi er forbi denne muligheten. Det moderne samfunn kan ikke bære et slikt system. Det er for dyrt. For ineffektivt. Det er nok heller ikke ønskelig.
Alternativet er å leve med den teknologi vi har, eller implementere nye løsninger.

Istedet baksnakker vi den teknologi vi har, og overlater til alle andre å innovere ny. Det er visstnok greit, så lenge pengene ruller inn i statskassen. For der stopper visjonene.
Det kalles miljøvern. La oss alle svi. Mens fremtidige generasjoner tar støyten for vår manglende evne til å handle rasjonellt.

Avgifter kjøper ingen bærekraft. Vi svikter vårt ansvar.


Oh, but it’s alright, it’s alright

For we lived so well so long

Still, when I think of the

Road we’re traveling on

I wonder what’s gone wrong

I can’t help it,
I wonder what’s gone wrong

(Paul Simon)

2 kommentarer:

Mathias sa...

Du skriver: "Mens det faktisk er avgiftene som har skaffet oss en av verdens mest forurensende bilparker." Dette er en ganske drøy påstand, når faktum er at Norge i verdens sammenheng har en nokså ung bilpark. Reis til land i Midt-østen som Syria og Iran, der kjører de rundt biler fra 70-tallet, som spyr ut svart røyk, og det beste er ustyre seg med munnbind eller gasmaske dersom man ikke skal få kroniske pustebesvær. Mange av de gamle bilene er det et mirakel i det hele tatt henger sammen og de fleste er limt sammen av tape.

Nemo sa...

Ok, Mathias, du har et poeng. Jeg skulle ha tilføyet "en av den vestlige verdens..."

Norge har ingen ung bilpark. Gjennomsnittsalderen er 11.5 år. Gjennomsnittlig levetid for en bil er normalt ikke beregnet å være stort over 10 år.

Bilparken vår er ikke nødvendigvis verdens eldste, men at vi må til land som har vesentlig lavere gjennomsnittlig levestandard for å finne våre "overmenn" er jo ikke spesielt til vår fordel.

Gjennomsnittet i Europa er jo langt lavere enn i Norge. I Tyskland for eksempel var det "oppstyr" i fjor fordi bilparken i gjennomsnitt hadde blitt syv år!

Moderne biler forurenser i utgangspunktet mindre enn eldre, uavhengig av teknisk stand, på grunn av utvikling i teknologi. Det er mitt hovedpoeng. Og de fleste vil nok være enige i at prisen på biler er en svært viktig faktor når det gjelder takten av utskifting.

I og med at de norske avgiftene utgjør ca. halvdelen av bilprisen våger jeg å stå ved min påstand at det er avgiftene som er ansvarlig for at vi har en bilpark som forurenser langt mer enn den burde. Hadde bilparken vår vært på tysk nivå, ville vi allerede hatt en enorm innsparing på miljøsiden, allerede før introduksjonen av satsing på alternative drivstoff, etc.