fredag, mars 21, 2008

Hvordan tjene penger


Penger er lett å tjene, bare se på SVTs strategi. En har funnet på den genistrek at man legger TV-tilbudet i sin helhet ut på nett. Og vips, så kan man kreve inn TV-avgift også på datamaskiner. Og datamaskiner finnes det mange av, så her blir det penger til mer enn salt i grøten!

At de fleste nok har TV i utgangspunktet og allerede betaler avgift er ingen hindring. Om folk gidder å se på TV i det hele tatt på PCen er også likegyldig. Her ligger styrken til statsmonopolisme. Mafiavirksomhet er lovlig.

Tiltaket er genialt. En tar betaling for en gjenstand de fleste allerede har uten hensyn til om en ønsker et produkt som i teorien kan benyttes. Det er som om en krever betaling for en utgitt CD av alle som har en CD-spiller fordi den teoretisk kan brukes. Legg merke til hvordan en i Norge har prakket et tilbud med flere kanaler og boks med kortleie på folk som før bare hadde NRK og TV2 - etter eget valg må en anta siden både kabel og satelitt eksisterte for den som ønsket mer. Sosialdemokratiet leverer varene! Om du vil eller ei!

Og en er da mer elegant enn å true med hagle eller hammer mot kneskålene. En bare gjør alternativene utilgjengelige. An offer you can't refuse!

Også i gode gamle Norge tenkes det i slike baner om PCer og mobiltelefoner. Trond Giske, ofte med tilnavnet Griske, uttaler: Etter hvert som TV blir digitalisert, vil det åpne seg andre muligheter for å ta disse seerne [de uten TV - som altså bare i teorien er seere]. Vi utelukker likevel ikke at dette kan bli aktuelt i framtiden.

Ja, bare ta oss du. Vi er vant til det.

10 kommentarer:

Amos Keppler sa...

For de som sitter på maktmidlene er det slett ikke vanskelig å tjene penger.

Det der er en så knakende god ide at den norske regjeringen også vil innføre det.

Og det med kneskåler har de for lengst innført.

Anonym sa...

Jeg reagerte på samme måte som deg, men også med avmakt. For staten turer fram som den vil, mens det vile blitt skrik dersom private hadde antydet noe av det samme.

Nemo sa...

Amos,

Ja - jeg er stygt redd en vil se mer av dette (mye har vi allerede) i Norge også.

Fred Rune,

Avmakt er nærliggende. Jeg er på mange måter trist på samme tid. Jeg kjenner mennesker som nå ikke lenger har TV, fordi det nye bakkenettet ble for dyrt. De aller svakeste taper på at valgmulighetene til å velge BORT ting i samfunnet blir stadig mindre. Avgifter pålegges i stadig større grad det en vanskelig velger bort. Det gjelder alt - ikke bare innen kommunikasjon.

Et eksempel er nye kanaler fra NRK. Joda, jeg innrømmer at for eksempel NRK Super er flott for jentungen min. Men jeg ville jo gjerne ha valgt om jeg ville hatt det eller ei. Idag får en regning for slikt uansett. Greit for oss som har råd, men tungt for andre. Det er en vinkling av saken.

En annen er det at det er moralsk forkastelig å skattelegge noen for tjenester som ikke er statens kjernevirksomheter. Skatt er en ting, men det har utviklet seg til ren business, der en pålegger stadig større byrde uten mulighet til å velge disse nye "tjenestene" bort.

Sosialdemokratiet søker visstnok å kvitte seg med private konkurrenter ved hjelp av påtvungne felleskapsløsninger som er ren business. God butikk. Men i prinsippet mafiavirksomhet.

Arves meninger sa...

Private monopol er et naturlig resultat av at dagens politikere er avhengig eller de er oppkjøpt av de private monopolistenen! Alt som er "gratis" alik som TV og helsestell koster stadig mer! Mange klarer ikke avgiftsbyrden! Her i husstanden får vi alle tre krav på TV lisens? Derfor ble den ikke betalt av noen av oss! Hver husstand skal vel kunne ha bare en lisens? Neida sier de kloke hoder der nord! Alle er gjensidig ansvarlig for lisensen i en husstand!Fordi jeg ikke hadde penger til lisens i år 2000 så klikka det fulstendig for lisenskontoret! Dermed har vi i dag tvangstrekk på to pensjoner pluss at sønn med vanlig arbeidsinntekt har fått sendt sin lisens til innkasso! Bevisbyrden ligger på oss sier de! Men det som er poenget er at vi nå får en eksralisens til de som har mobil og laptop! Den vil komme oppå den vanlige lisensen! Krangelen med lisenskontoret har jeg hatt i 8 år nå! Bevisbyrden ligger på meg om vi har tv eller ei! Dermed må du betale lisens uansett om du har tv! Det er letter å forsørge oss i et lavkostland sier min sønn! Han har så rett! I 2008 flytter vi for godt! Norge har ikke bruk for folk som ikke bidrar lenger! Det skal ikke lønne seg å være syk vet dere!

Nemo sa...

Arve,

Statlige inkassokrav i Norge er verre enn å ha mafiaen etter seg. Ingen nåde gis. For statsmonopolet er hellig - en pengemaskin der en lar befolkningen betale for sin egen propagandakanal. Genialt egentlig - men hjerterått. Og det avslører nådeløst hvor kaldt hjerte vår velferdsstat har.

Jeg tror din sønn har rett. Kommer en skjevt ut i Norge er det beste å bli økonomisk flyktning.

Anonym sa...

Hei på deg! Jeg er en som også er lei av å betale til staten. Har ikke tv lenger for å betale kr. 2000 i året + kr. 1800 for å se på de samme kanalen er rått! Da betaler jeg/vi tilsammen kr.3800 for å se på hva som skjer i Oslo.. men resten av landet er kun et lite 20 sekunders innslag.. Hipp hurra for NRK eller som jeg liker å kalle det.. NORSK REPRISE KANAL. Jeg takker deg HELGE for at du er her! Slik at de på Løvebakken kan få noe å tygge på..
Hilsen solagutten

Anonym sa...

Staten prøver å tjene penger på så mange vis... Den nye dekoderen er et bevis for dette. Jeg har ikke satt meg så mye inn i dette tidligere fordi jeg er så heldig å ha kabel gjennom borettslaget mitt og har dermed ikke bruk for denne nye dekoderen..ennå..
Men skjønner mer nå.. at man betaler NRK-lisens for å få inn statskanalen, men at nå er ikke dette lenger nok.. For å kunne se de kanalene man allerede betaler for må man nå ut med enda mer penger til dekoder +++. Fy flate så frekt.. Og for et avgiftsbelastet land vi lever i. Dessuten vil forskjellene stadig bli større mellom fattige og rike i dette landet. Stakkars de foreldre som sliter med å få råd til denne nye tekniske installeringen i huset når poden kommer å lurer på hvorfor han ikke kan se barne-tv lenger.. Og det på tross av at foreldrene allerede har betalt den idiotiske lisensen..
Du er forresten tøff, Helge som har denne frittalende siden, med såå mange treffende temaer og problemstillinger!! Stå på!
Hilsen Javi.

Nemo sa...

Takk for kommentar solagutten og Javi.

Ja, kostnadene i samfunnet stiger jevnt, samtidig som de som har minst sakker stadig akterut. Selve systemet isolerer de aller fattigste fra å delta sosialt - og for eksempel i forhold til barn er dette alvorlig. Det er først og fremst trygdesystemet som mishandler barn i Norge - ikke foreldre. Hvordan kan en følge med i tiden uten TV og internett, for eksempel. Dette går ut over skolearbeid og sosial tilhørighet.

Monopolsituasjoner utnyttes brutalt. Situasjonen er jo en helt annen nå enn den gangen NRK var eneste TV-kanal og da satsingen var en nasjonal nødvendighet.

Regjeringen liker tydeligvis monopoler. For istedet for å la infrastruktur (sendere) stå til rådighet for ulike aktører på markedet i fri konkuranse, så tillater man altså et stort monopol ut av de største aktørene. Forvent høyere priser og påpakkede programpakker!

Jeg lover å stå på alt det helsa holder :)

Anonym sa...

Jeg er bare 10 år... Så hvordan kan jeg tjene penger???????

Nemo sa...

Dessverre ikke like lett som mange andre.

Jeg ville sett meg om etter noen sommerjobber kanskje? Avtale lommepenger for husarbeid?

Virkelig store penger tjenes desverre ikke med arbeid, men av kapitalinvesteringer.