mandag, mars 31, 2008

Frem og tilbake er lengre enn langt


Av og til må jeg klype meg i armen før morgenkaffen. Har jeg stått opp? Er dette en drøm? Eller er det 1ste april? Nei. Det er bare 31. mars foreløpig. Og ingenting burde egentlig forbause meg lenger.

Men det gjør det. Nå krangler politikerne om det skal bli dyrere mat. Heikki Holmås vil ha tilbake full moms på mat, men gi skattelette til de fattigste. Helga Pedersen lurer på om de rikeste er subsidiert med halv matmoms, men vet ingenting. Lars Peder Brekk vil fortsette dagens ordning - som ingen forstod hvor ble av, bortsett fra matbaronene.

At politikerne er uenige er ikke noe nytt. Det er ikke nok til å få meg til å løfte et øyebryn. At de spiller sitt spill er heller ikke noe nytt. At velgerne kjøper denne dritten år etter år er imidlertid et mysterium.

Når skal politikere forstå at deres jobb ikke er å komme med halvkvedede viser og flytte penger litt frem og tilbake? Når skal de forstå at det er de som er problemet? At vårt samfunn på grunn av alle skatter og avgifter og all byråkratisering favoriserer de store i så stor grad at matvarekjedene nærmest får gavepakker hvert år - hele året, og at ethvert forsøk på politisk kontroll ødelegger mer enn det gjør godt? Hva får politikere til å tro at de kan løse selv det enkleste problem?

Ikke vet jeg. Empiri taler for det motsatte.

Ingen kommentarer: