lørdag, oktober 13, 2007

Rushtidsavgift på buss


Busselskapet Team Trafikk i Trondheim foreslår "differensierte takster" for å "spre trafikkmengden". Formålet er alikevel å "øke antall reisende". Verden skal tilpasse seg Team Trafikk.

Den naive tror kanskje at bakgrunnen er et genuint ønske om å øke antallet kollektive reisende. At en tenker på miljø. Eller at en tenker på det beste for deg og samfunnet.

Intet er lenger fra sannheten. Team Trafikk lever i en verden der de er gitt makt. De lever ikke av å gi kundene en god service. De lever av å smiske med den politiske junta - som i seg selv heller ikke lever for å gi noen god service.

Alle lever for å øke egen makt og inntjeningsevne. For kontroll av nettopp deg og meg gir makt. Pakket inn i fine ord høres det finere ut enn det er. Men metodene er bare en mer sivilisert (les: spiselig) versjon av mafiavirksomhet.

"For busselskapet Team Trafikk er det en krevende og kostnadskrevende jobb å få effektiv utnyttelse av både bussmateriell og sjåfører, når det må tas høyde for at alle skal på jobb og skole samtidig."

Ja, at et busselskap må forholde seg til den virkelighet som resten av oss må forholde oss til - er synd. Spesiellt når det ikke maksimerer deres profitt. Jeg er nesten overrasket over at de ikke ber oss holde oss hjemme og sende pengene i posten heller. Det er enklest for alle parter!

5 kommentarer:

Anonym sa...

På grunn av en liten begevegelsehemning i høyre fot har jeg fått tilbud om "gratis TAXI" tre turer i måneden da Nav mener jeg har et betydlig behov for transpport når jeg skal handle inn til husholdningen her! Det er 380 meter med oppoverbakke her jeg bor til bussen! I fjor kunne min kone kjøre meg sa de! Det er bare det at nå har de har funnet ut at hun har et kunstig ledd i et kne, så nå skulle jeg får tre turer helt gratis i måneden? Hva skal jeg gjøre når jeg handlet den tredje turen og skulle hjem med full pakke visste de ikke? De bel svar skyldig! Jeg tror jeg begynner å kjøre til bussen når jeg skal handle! Nei dette går vel heller ikke nå når bussen blir dyrere en taxi? Dafår vi bare sitte her Helge, å vente på bedre tider! Latterlig? Miljøvennlig? SYKT!
Arve,O)

Knut Johannessen sa...

Dette er jo genialt. Ved å skru opp prisene på kollektivtransport og bilkjøring så forsvinner jo rushet. Eller gjør det ikke?

Weinberg sa...

Genialt forslag. Jeg synes alle bedriftene i Trondheimsområdet burde tilpasse seg etter Team Trafikk og foreslår at alle bedrifter med navn A-J begynner på jobb 7.00, K-T klokken 8.00 og U-Å klokken 9.00. Slik får Team Trafikk spredd trafikken sin utover hele formiddagen og alle blir fornøyde.

Dersom dette derimot ikke er et realistisk scenario klapper jo logikken deres fullstendig sammen, men vi får vel tro de har tenkt grundig gjennom det hele.

Anonym sa...

Et selskap vinner et anbud. Så ser de at dette ikke alltid er like enkelt. Da vilde forandre reglene. Tåpelig. De skal frakte mennesker når det er behov for det, ikke når de selv synes det passer best.
Dersom det ikke passer Team Trafikk, bør noen andre få denne kontrakten.

Nemo sa...

Arve,

Selv har jeg en kilometer til bussen og ødelagte lunger. Dessuten koster bussen mer enn bilen til både butikk og kommunesenter.

Det sier alt.

;O)

Vox,

Ja, noen tror visst på magi. Harry Potter, anyone?

Collectiva forsvinnung!

Weinberg,

Ja, det ser jo ut til at dette faktisk ER godt tenkt igjennom. Ihvertfall i den grad at lokalpolitikere støtter opplegget(!) Hele verden bør legge om sin hverdag slik at Team trafikk kan maksimere sin effektivitet ;O)

Genese,

Ja, det du nevner er jo hovedpoenget. Anbudsvinnere til en tjeneste oppfører seg som om de styrer verden - alt med "effektivitet" og en ullen og udefinert "samfunnets beste" ideologi som utgangspunkt.

Mens motivet selvsagt er å samle inn litt mer makt til seg selv - fri konkurranse er et fy ord i denne anbudsverden. Politisk innflytelse teller mer enn service!