lørdag, juli 15, 2006

En nasjon av gamblere?


Vi gambler som aldri før.

Nei, jeg tenker ikke på Norsk Tippings omsetning. Jeg tenker ikke på automatene. Jeg tenker ikke på nettbaserte spill.

Selv om vi gambler som aldri før der også.

Det jeg tenker på er langt mer alvorlig. Vi gambler nemlig med vår egen helse.

Vi tror mat i Norge er trygg. Tryggere enn utenlands mat. Gilde skandalene gav jo det inntrykket et aldri så lite skudd for baugen. Nå viser det seg at vi har enda flere lik i lasten.

Norske jordbær inneholder sprøytemidler. Opptil flere av dem om gangen. Og selv om mattilsynet mener konsentrasjonene ligger under de fastsatte grenseverdiene, er fakta at det finnes ingen forskning som garanterer at disse grenseverdiene er ufarlige. Ei heller finnes det forskning som viser effekten av kombinasjonen av slike midler.

Det finnes imidlertid forskning som viser at sprøytemidler også havner i grunnvannet, og forurenser hele miljøet omkring oss. Det finnes forskning som viser at visse sprøytemidler øker risikoen for ryggmargsbrokk, vannhode og åpen hjerne. Det finnes forskning som viser at Norge er et av de land i verden med størst hyppighet av "uforklarlige" sykdommer som astma, psoriasis og hudkreft (stikk i strid med nasjonal "overtro" finnes ingen entydig forklaring på disse sykdommene, og hudkreft er ikke påvist å bli fremkallet av overdreven soling!) Forskere begynner nå å ane at slike sykdommer kanskje skyldes miljøpåvirkning.

Størstedelen av den vestlige verden har store helseplager i form av for eksempel kreft. Flere sprøytemidler har blitt påvist å fremprovosere kreft. Når et menneske får kreft, er det så godt som umulig å påvise grunnen. Dermed sover vi.

Sigarettrøyking forårsaker også en økt risiko for kreft og andre sykdommer. Her er sammenhengen også statistisk. Det er umulig å påvise årsaken til sykdommen hos den enkelte, bare en statistisk sannsynlighet for påvirkning.

Det samme gjelder sprøytemidler. Kanskje vi burde pålegge jordbærkurvene å ha en påskrift med "Jordbær dreper" ?

Det er tragisk at vi tillater en slik risiko, all den tid jordbær faktisk kan dyrkes økologisk.

God sommer og god appetitt!

2 kommentarer:

anette&olav sa...

jeg er enig i deg med at det er skummelt med sprøytemidler.
men du må huske på at det er en grunn til at de brukes. det er liten sjangse for å få like gode blanke fristende bær/frukt uten de.

tror at hvis vi (lite sannsynelig) forbyr sprøytemidler i norge, vil folk kjøpe glinsende og blanke og sprøyta bær fra utlandet istedenfor.
og dermed er vi like langt!!!

Nemo sa...

Vel, vi ble da kvitt fargetilsetning i kjøttdeig uten at det ble katastrofe salgsmesig.

Jeg tror egentlig ikke veien å gå er å forby sprøytemidler. Men grenseverdiene bør ned. På denne måten blir det å sprøyte en økonomisk gambling, istedet for en helsemessig.

Men, det kan jo være like billig å produsere uten sprøytemidler, det finnes det flere eksempler på. Biologisk plantevern er utprøvd flere steder med stort hell. Det betyr i praksis at avlinger blir beskyttet av andre planter, eller at det settes ut arter som tar knekken på skadedyr.

Når det er sagt. Jeg kjøper skjelden jordbær. Jeg dyrker dem selv. Uten å sprøyte, og uten å være redd for hverken sopp eller råte, eller skadedyr. Min metode er enkel, beddene blir hevet ca en meter med leca mur. Har fungert ypperlig, og jeg kan stå og plukke. Får lett to avlinger også. Om det fungerer i større skale vet jeg ikke, men jeg slipper ihvertfall å være redd for at ungene spiser gift!

Ellers er norsk landbruk bedre enn mye annet ellers i europa, og det bør vi fortsette med. Landbrukets rolle for totaløkonomien er sørgelig undervurdert.