søndag, mai 03, 2009

Drypp om fildeling

Et moment i fildelingsdebatten som jeg ikke har fått med meg at noen andre har kommentert:

"Ulovlig fildeling har også den effekt at det stjeles ressurser fra felleskapet. Moms eller andre skatter betales selvsagt ikke for produkter, og den falske kollektivismen er avslørt nok en gang som kriminell egoisme".

I denne sammenheng er det helt klart at lovlig virksomhet ikke kan konkurrere med piratene. Nok et meget vektig argument imot denne virksomheten.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Normalt er du ikke opptatt av å hylle skatter, Helge. Et skinnargument?

Nemo sa...

Momsen i Norge er for høy. Det forandrer ikke det faktum at det selvsagt er konkurransevridende om noen aktører er pålagt å betale moms og noen ikke.

Hvis det er fritt frem å drive ulovlig uten å betale moms ville det jo vært enkelt å starte "piratbusiness" på mange områder. Man kunne jo til og med tatt betalt full pris og alikevel utkonkurrert lovlige aktører.

Dette er nok et aspekt ved de lovløse tilstandene på internett som har potensiale til å legge tilrette for mafiavirksomhet på bekostning av lovlig virksomhet. Selvsagt kan ikke dette aksepteres.

rabiatius sa...

Klart lovlig virksomhet kan konkurrere med piratene, du burde ta en titt på dette innlegget:

http://nrkbeta.no/epic-fail/

De "lovlige" kan konkurrere med de "ulovlige" ved å levere sømløse, enkle, automatiske løsninger.

Jeg har satt opp Azureusen min til å automatisk laste ned de nye episodene av de amerikanske seriene jeg ser på. Jeg må streame seriene til TV-en gjennom Xbox-en, noe som er litt kløn å få til. Episoder må slettes manuelt for ikke å kludre til harddisken. Filmbransjen kunne tjent masse penger på å selge meg abonnementer på seriene via xboxen, som automatisk laster ned, rydder opp belaster VISA-kortet og årner alt helt på egen hånd, slik at alt jeg og fruen hadde behøvd å gjøre var å trykke på knappen.

Men filmbransjen vil ikke ha disse pengne de kunne fått, altså får de dem ikke. Tough titties.

Nemo sa...

Solstads tanker har jeg selvsagt lest før.

Like selvsagt er det at det er konkurransevridende at noen faktisk må ta betaling for det de tilbyr. Å påstå at fildeling ville forsvunnet hvis de lovlige tilbudene blir gode nok er tull. Det vil være mange som aldeles ikke ønsker å betale uansett.

Dog - at bransjen ikke har gode nok tilbud er et problem. Men ikke lek at dette er et moralsk argument for ulovlig nedlasting.

Løsningen er tosidig. Bedre lovlige tilbud og pes for piratene.

Jassmonsteret sa...

Fordi at det ikke er moms på noe er ikke det samme som at ressurser stjeles fra felleskapet! Å ikke betale moms for noe er IKKE det samme som å stjele.

Det koster jo ikke noe, det er gratis, og da er det ikke noe moms uansett!

Som om jeg går til en venninne av meg, som er frisør, og får en gratis klipp.

Man kan heller si det motsatte: mer gratis musikk = mer kunnskap, mer glede, mer ressurser spredd til fellesskapet.

Nemo sa...

Nei, det er jo ikke gratis - har du ikke fått med deg det :)

Enhver ulovlig virksomhet som går ut på å ikke betale - for eksempel butikktyveri - er jo i din forestillingsverden i så fall helt ok.

Det er ikke slik i virkeligheten.

Nemo sa...

Man kan også si det slik - mer gratis mat - mer resurser til felleskapet, mer glede. Og mer penger til egoistisk selvnyting for den som ikke unner produsenter lønn for strevet.

Si JA til butikktyveri. Det er bra for fellesskapet!