lørdag, januar 12, 2008

Connex - hurtigere enn sin egen skygge?


Connex (Veolia Transport Norge AS) kjører bussrutene blant annet i Stavanger. Connex er Europas største selskap innen persontransport, og har over 55 000 ansatte i 22 land. Connex er en del av Veolia, som omsetter for over 250 milliarder kroner, med 302 000 ansatte. Selskapet driver innen flere bransjer - men spesialiserer seg på å vinne kommunale anbud og få tilnærmet monopolsituasjoner innen transport, renovasjon, vann og energi.

Et broket rykte har hektet ved selskapet flere steder, der utnyttelse av arbeidskraft er det alvorligste problemet. På Jæren og på Nesodden og Nittedal har dette tidligere ført til sammenbrudd i busstrafikken, og det er avdekket alvorlige lovbrudd på både arbeidsmiljøloven og på kjøre- og hviletidsbestemmelsene. Opptil 20 timers sammenhengende kjøring har vært vanlig. Bussjåfører fra utlandet har blitt plassert i campingvogner mens de arbeider for Connex. Connex ble også dømt for kontraktsbrudd i England i forbindelse med jernbanedrift. Dette som noen eksempler.

I Stavanger har selskapet kjørt knallhardt ut mot sine egne sjåfører, blant annet ved å true med udefinerte represalier hvis ikke rutetidene overholdes. Per idag sliter selskapet med å få nok sjåfører, og det faktum at rutene er planlagt med millimetermål og stoppeklokke kan gjerne være en av årsakene. En skulle tro at noen faktisk tror bussjåførene kan kjøre fortere enn sin egen skygge. Når rutetidene ikke kan overholdes av fysiske årsaker er det ofte bussjåføren som får skylden. Det psykiske presset ved å hele tiden ligge i bakkant og å blant annet måtte hoppe over hviletider for å kjøre inn forsinkelser er ikke annet enn misbruk av mennesker. Innsparingen som kommunene får ved å skjære kostnader ned til beinet er det de ansatte i de private selskaper som bærer i et stadig mer menneskefiendlig system.

Connex har per idag fått nye busser. Disse har en lås på fremdriftsystemet som umuligjør kjøring med bussdørene åpne. Tidsforsinkelsen etter stengning av dører er 10 sekunder. I utgangspunktet høres dette bra ut - en får håpe på at ingen buss noensinne kjører med dørene åpne - og dessuten var det vanlig før i tiden at bussene gav en liten frist for at passasjerene skulle få tid til å sette seg før de kjørte. Det vil si - den gang vi hadde et system som tok hensyn til det menneskelige.

Idag har vi situasjonen at mennesker må ta hensyn til systemet. De ti sekundene som en buss må vente er tydeligvis nok til å stikke kjepper i hjulene på Connex sine bussruter. Connex selv sier at sjåførene nok vil tilpasse seg. Som alltid er overbetalte ledere fri fra forpliktelser mens ansvaret skyves nedover i systemet.

Med så små marginer i rutetidene sier det seg selv at en hvilken som helst hendelse setter rutetidene i fare. En ekstra passasjer her - en som betaler kontant der - en liten kødannelse her - det må være et mareritt for sjåførene å ha et slikt arbeidspress. Ikke rart Connex sliter med rekrutteringen. Sykefraværet er også svært høyt. Og Connex er frekke nok til å påstå at det er
dette som er årsaken til problemene. Det hersker per idag en krise i busstrafikken - blant annet er skoleskyssen, de minst prioriterte rutene, flere steder i Rogaland ute å kjøre - det vil si - bussene kjører ikke.

Imidlertid er det kommunen som er årsaken til problemene i ytterste konsekvens. Det er de som er oppdragsgiver. I sin iver etter å spare penger godtar de altså anbud basert på ren utnyttelse av arbeidskraft. En burde innføre like streng millimeterpresisjon i det kommunale system slik at en fikk føle konsekvensene av en slik politikk på kroppen. Selv idioter forstår at ved å tyne arbeidskraft til det ytterste kan penger spares. På
et budsjett. På den annen side kommer kostnadene på et annet budsjett. Mistrivsel på arbeidsplassen, sykemeldinger - utbrente mennesker - koster samfunnet dyrt.

Jeg oppfordrer arbeidere til å nekte å ta jobber med slik forakt for menneskelighet.

Borgere våkne opp! Dere må ikke sove! I neste instans er det
din tur!

Du mener, det kan ikke være sant,
så onde kan ikke mennesker være.
Der finnes da vel skikkelig folk iblant?
Bror, du har ennu meget å lære!*


*Arnulf Øverland
Den røde fane, 1937

Siste nytt er at 80 bussjåfører fra Polen skal redde oss fra total busskrise. Mitt håp er at disse menneskene mottas med den respekt de fortjener, men at det virkelige problemet løses - og at de ansvarlige tar - eller blir tvunget til å ta - ansvar.


Les også.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg har jobbet som transportleder i det som de nå kaller veolia miljø når de startet her! Der var det ikke rom for noe menneskelig miljø ihvertfall! Før Veolia tok over renovasjonen i Ålesund hadde Ålesund kommune ca 24 ansatte ved renvasjonsavdelingen! De haddde 6 biler i trafikk! Hver bil hadde et overkudd på bortimot 1millioner kroner som kommunen kunne bruke på andre ting! Bossavgiftene øker mens kommunen sparer? Ved å privatisere så kunne kommunen spare eks antall millioner? Hvor mye kan spares når de allerede gikk med overskudd er en gåte! Veolia tok over søppelkjøringen til ca halve prisen av det kommunen beregnet! De reduserte bemanningen fra 24 til 12 mann på bosskjøringen i Ålesund! Veolia trenger i dag et jevnt tilsig av nye arbeidsledige for å klare å rekrutere nok folk etter hvert som de bruker opp folk! Disse menneskene finnes ikke i Norge! Nordmenn er heller ikke billige nok! Jeg ble mobbet vekk fra min jobb! Det var kanskje like så godt for jeg har sikkert brutt sammen fysisk uansett med det kjøret de drev med! Veolia miljø skifter ut hele arbeidstokken ca hver 36. måned? Dette i en tid da det er for lite arbeidere i Norge? Overskuddet til Veolia miljø går i dag nesten ubeskåret til Frankrike! Overskuddet i dag er ikke så viktig fordi målet er å kontrollere hele søppalmarkedet i Norge, og EU og verden! Da kan veoliamafiaen bestemme hvor stort overskudd de ønsker selv! Skremmende at ingen ser hva som skjer! Dette blir ikke billigere for forbrukerne eller for noen som helst! Jeg er kraftig motstander av at noen skal få private monopol på vann, vei, strøm og renovasjon og infrastruktur! Det blir ikke nødvendigvis billiger for oss forbrukere at arbeideren fra østeuropa blir rævkjørt av denne mafian! Nordmenn skal ikke arbeide uansett ser det ut som! Veolia er en av de som MISBRUKER denne lønnskompensasjonen til NAV mest i Norge! Når den ansatte mister prosenter av lønnskompensjasajonen etter noen måneder så blir de mobbet vekk fra arbeidsplassen uavhengig av alt skrytet du får av ledelsen! Skremmende utvikling i hvordan slike selskap skal få misbruke mennesker! Når våkner folk opp?! Når det er for sent? Kanskje det er for sent allerede? vi får se Helge! Denne gjengen driver uansett ulovlig i Norge i dag! De kjørte på min transportløyver etter at jeg ble presset ut i flere år, å trolig så gjør de det enda! Samferdseldepartementet vil eller tør ikke kontrollere disse gode "sameritanene"! Jeg står i prinsippet juridisk ansvarlig for mange av bilene til veolia uten at jeg kan gjøre en dritt med det! Samferdselskontoret i fylket ble orientert i 2001 og 2003 uten noe har skjedd! Uansett disse folka må stoppes!
Arve:)

Nemo sa...

God redegjørelse for hvordan Veolia kjører på! Arbeidslivet i disse miljøene blir bare hardere og hardere, og som du sier - slikt forbruker folk.

Når skal rikdommen vår komme noen til nytte? Når skal innsparinger ta slutt? Og når skal de ansvarlige ta støyten for at det masseproduseres syke/utslitte mennesker her i landet?