tirsdag, juni 12, 2007

Giskes butikk


Bulldoseren Giske kjører flatt. I politikerspråket hans er de nye spilleautomatene til statens monopolforetak Norsk Tipping "snille".

Borte er blinkende farger som tiltrekker de spilleavhengige som møll mot lyset - istedet har vi nå moderne dataskjermer i sprakende farger og med animasjoner. Slikt skremmer som kjent folk bort. Det er bare lysende knotter fra gårsdagens teknologi som er farlige, først og fremst fordi de ikke er monopolisert av AS Norge.

Borte er de ofte noe trauste temaene for spillene - istedet får vi nå et nøye utvalg av hyperkommersialiserte spill. I tillegg til muligheten til å spille på andre av Norsk Tippings favoritter, Oddsen, Tipping, Joker, etc.

Eksponeringen for Norsk Tippings produkter blir altså vesentlig større. Den potensielle rekrutteringen likeså. Norsk Tippings forhold til staten gir dem med andre ord tilgang til en potensiell gullgruve - uten motforestillinger mot sin egen monopolstilling. En gnir seg vel heller i hendene når en tenker på alle de blanke pengene...enhver er sin egen lykkes smed. Men statsmonopoliserte smeder har det som kjent best.

Det snakkes som om Norsk Tipping har gått på kurs. Politikerkurs. Hovedstrategien der er å skape en alternativ virkelighet. Når sannheten ikke passer politisk teori, så lages en ny sannhet. Noen er alltid dumme nok til å tro på det.

Norsk Tipping burde skjemmes. De har mistet all troverdighet. Alle vet deres virkelighetsoppfatning er bestemt av motivet for monopolisering og profitt.

Giske er i tillegg frekk nok til å ignorere folks syn på saken. Han sier folk som er mot automatene ikke vet hva de svarer på, ettersom ingen har sett hvordan de nye spilleautomatene kommer til å bli. (Pussig nok har bilder og detaljert beskrivelse av automatene versert lenge) Han tror folk har svart ut fra erfaringene med dagens spillemaskiner i en nylig spørreundersøkelse.

- "Det kommer garantert til å endre seg når automatene blir plassert ut. Da kommer folk til å ha samme syn på dem som på Norsk Tippings øvrige spill, som Lotto og Tipping", sier Giske til VG.

Budskapet er klart: Folk er dumme. Bare politikere og maktmennesker har vett nok til å bestemme. Selvgodheten og arrogansen når nye høyder.

Jeg tror Giske har rett i en ting. Folk flest liker ikke spilleautomater. Folk flest liker ikke måten staten skaper seg monopol på. Folk flest kan lett komme til å få samme syn på Norsk Tippings øvrige spill som på spilleautomatene.

Med andre ord - den statlige propagandaskapte, NRK sponsede holdningen om at Norsk Tippings spill er bra for sjela - nærmest en statlig sponset folkesport som gir assosiasjoner til påsketur med kvikklunsj og sunne friske nordmenn som med røde kinn spiller for morro skyld og har det så jævlig ... NORSK ... som det går an - kan komme til å slå sprekker. Lotto millionærer er ikke som andre millionærer - fordi oddsene for å bli det er i virkeligheten så forsvinnende liten.

Det kan gå opp for folk flest at Norsk Tipping er kynisk statlig BUSINESS. Noe AS Norge er gode på. Ingen er så rå i business som Staten. Monopolet er selvsagt et verktøy for å utvikle Norsk Tipping - ikke kurere spillegalskap.

Jeg håper Norsk Tippings nye automater blir boikottet. Det store flertallet som er imot disse automatene spiller forhåpentlig ikke - de som før spilte på automater for morro skyld håper jeg finner bedre utløp for sine lyster. Spill på mobilen for eksempel - tidtrøyte som ikke koster allverdens. De spilleavhengige håper jeg finner andre løsninger. Spill på internett uten at STOREBROR ser deg - som et eksempel.

Jeg er ingen automatspiller. Det hendte likevel at jeg av og til stappet en tikrone på en automat - så lenge det var for et godt formål. Det slutter jeg med. Norsk Tipping og en søkkrik Norsk Stat er ikke noe godt formål.

Forhåpentligvis gir dette nye monopolet muligheter for spillegale som eventuellt spiller bort mye penger anledning til å saksøke den norske stat. En har jo offentlig lovet at det nye systemet ikke skal skape avhengighet og at ingen skal tape "mye" penger. Organiser dere og saksøk skjorta av Giske!

Politiker-teflonen må vel en gang gå ut på dato?

4 kommentarer:

Amos Keppler sa...

Reklamen fra norsk tipping gjør meg nøyaktig like kvalm som all annen reklame. Veldig pussig.

Nemo sa...

Jeg synes reklame er langt å foretrekke fremfor statsmonopolisert lisens for eksempel, men det er jo forsåvidt en annen debatt.

Handel (som du er imot) er avhengig av produktomtale. Produktomtale er stort sett å betrakte som reklame. Så ditt ståsted er dermed forståelig.

Når dette er sagt - reklame er ofte løgnaktig, fordummende og genererer opp haugevis av papiravfall. DET er jeg imot. Vi mennesker har jo generelt sett vanskelig for å sette grenser på vår idioti.

Skal noen få meg til å kjøpe noe jeg faktisk behøver forutsetter det produktomtale - ikke det vi vanligvis forbinder med reklame.

Amos Keppler sa...

Hele ideen om at noe må "kjøpes" er gal i utgangspunktet. Det er enda et merkverdig og uhyggelig utslag av det skakkjørte samfunnet.

Nemo sa...

Nei, det er et utslag av menneskelige behov og ønsker. At noe "MÅ" kjøpes er selvsagt feil, men at det er betydelige gevinster å hente i å handle med andre mennesker er helt klart.

Dessuten er det ingen lov som sier at du "MÅ" kjøpe noe. Hvis du klarer deg uten, er jo det helt flott.

Personlig lager jeg ikke mine egne klær, min egen bil, min egen PC, etc, etc... Skulle jeg gjort det ville jeg ikke hatt tid til å skrive blogg :O)

Jeg synes det er interessant at de fleste mennesker velger å handle med andre mennesker uten å være tvunget til det.

Det indikerer at slikt er den naturlige tilstand, ikke omvendt!

Masseproduksjon er dessuten miljøvennlig. Hvis alle skulle ha spesial-produksjonsutstyr for absolutt alt de ønsket seg, ville det være et inneffektivt system.

Klart mye vi omgir oss med er unødvendig. Men mye er det ikke. Hva med en spade? Klart det er mer effektivt at noen spesialiserer seg på å lage spader.

Hvis alle skulle levd på steinaldernivå - ville den intensive bruken av naturressurser (på grunn av befolkningstilveksten) legge jorden øde.

Svaret ligger ikke å gi opp teknologi og sivilisasjon slik jeg ser det - men å velge mer holdbare (kvalitetsmessig) ting i motsetning til bruk og kast-samfunnet. Som ER en definitiv uting.

Hadde alle våre gjenstander vart dobbelt så lenge som de nå gjør - ville ressursbruken nesten blitt halvert.

DET er en reell mulighet for flertallet av oss, og noe som kanskje kunne være gjennomførbart - ikke en forkastelse av kjøp og salg.