søndag, mai 20, 2007

Forsvar for Valla


Jeg er ikke blant de som synes mest synd på Valla. Men nok får være nok. Høyres leder Erna Solberg tramper kraftig i salaten når hun uttaler seg om Valla's sykemelding. En sykemelding er en sak mellom pasient og lege, og Solberg er overhodet ikke kompetent til å kommentere slikt. Uavhengig av hvem det gjelder.

For det første KAN hun ikke kjenne sakens detaljer. Disse er taushetsbelagt. For det andre har hun ingen kompetanse til å vurdere sakens detaljer, selv om hun (i så fall ulovlig) skulle være i besittelse av dem.

Slike uttalelser som Solberg kommer med er uansett symptomatiske for en rådende kultur i samfunnet - en legger til stadighet til grunn total uvitenhet for å kommentere andres sykdom. Det ser en igjen på holdningene til de trygdede for eksempel, de er late - de er egentlig ikke syke...ihvertfall ikke syke NOK - de er snyltere. Og alle slike ærekrenkende uttalelser får passere i det offentlige rom - fordi vi alle er blitt oss selv nok.

På overflaten er jeg enig i at noen som kan skrive en bok sikkert kunne vært i tilpasset arbeid. Men jeg kjenner ikke detaljene. Kanskje er det komplikasjoner. Kanskje er sykdomsbildet mer komplisert enn det fremstår i media. OG DET HAR VI IKKE NOE MED Å VITE! Kanskje er det slik at også LO har forstått at tilpasninger til yrkeshemmede tar tid og koster masse penger - og denne tilstanden til Valla - hun har nylig foretatt en akillesoperasjon - er ikke akkurat kronisk. Millioninvesteringer for å holde en person i arbeid er ikke nødvendigvis korrekt løsning i en slik situasjon.

Uansett er det morsomt å se at slike holdninger om "snylteri" også kan bli brukt mot samfunnstoppene for en gangs skyld - selv om alle selvsagt ser at motivet her er et forsøk på å score billige politiske poenger. Som det forsåvidt alltid er.

Erna tråkker med andre ord i salaten. Hun burde heller spise mer salat, fordi overvekt på sikt gir helseproblemer som i neste instans gir deg og meg økte utgifter.

Skrev jeg det? Mente det ikke, Erna. Som du ser er det lett å være stygg. Men vil vi egentlig ha det slik?

7 kommentarer:

Laila sa...

Enig med deg. Og dette minner meg om noe jeg selv opplevde en gang. I en tid da jeg jobbet i Sverige som pianist i en hotellbar/-restaurant om kveldene, vrikket jeg høyre ankel en dag på aerobic-trening. Fikk hevelse og smerter og dro til legevakten. Fortalte legen hva jeg jobbet med og ble straks sykemeldt. Det var ingen god ide å sitte i 5 timer og tråkke på en pedal (opp og ned), slik man gjør ved pianospill. Jeg fikk krykker som jeg kunne bruke ved behov. Ellers var det bare fint dersom jeg gikk og beveget foten litt, sa legen. Jeg så gjorde. Om kvelden spilte en vikar i mitt sted. Jeg, som da bodde på hotellet, gikk ned i baren/restauranten (uten krykker, for det gikk bra) og satt og hørte på ham. Neste dag hørte jeg at noen (en servitør, tror jeg) hadde påpekt at jeg tydeligvis ikke var så syk at det gjorde noe, siden jeg gikk omkring og satt i baren og greier. Burde jeg ha lagt meg i sengen på hotellrommet bare for å (be)vise et eller annet, kanskje? Huff, så teit.

Anonym sa...

Det er opp til legen og pasienten å vurdere sykmeldingen. Husk at Valla ble kritisert fordi hun kritiserte Yssens sykmelding, nå gjør Solberg det samme. Og jeg kunne gi flere eksempler p at det å skrive har terapeutisk effekt. Solberg er usmakelig i sitt personlige korstog.

Nemo sa...

Takk for kommentarer, begge to.

Det burde være unødvendig å gjøre seg sykere enn en er, Laila, uheldigvis har vårt samfunn utviklet en sykelig grad av mistenkeligjøring.

Som kronisk syk lever jeg med denne typen mistenkeligjøring daglig. Er jeg frisk nok til å være i aktivitet innimellom, så er jeg sikker på at mange tenker sitt.

I sakens natur ligger at folk flest ser meg "på mitt beste". Få ser meg de gangene jeg er sengeliggende. Det gir selvsagt et skjevt bilde. Heldigvis har jeg flotte naboer som gir komplimenter når jeg er oppegående!

Å skrive har sannelig terapeutisk effekt, genese, det har jeg erfart!

:O)

Hjorthen sa...

Hør hør!

Totalt usmakelig av Solberg. Muilig hun bør begynne å røyke igjen.

Nemo sa...

Lastenes sum er jo konstant sies det, så, ja - kanskje hun bør ta seg en røyk eller en sterk en :O)

Anonym sa...

Dette var så "rett på spikeren"/"rett på halen til grisen" ;) at jeg tok meg den frihet å sitere deg borte hos mister Vox Populi :).

Nemo sa...

Siter meg fritt du Aksel, det setter jeg pris på :O)