Nei, dette blir ingen uttømmende liste. Heldigvis. Vi holder det kort og derfor til et utvalgt tema. Et tema som i de neste tiårene vil ha mye å si for norsk økonomi og velstand.
Norske politikere skjønner ikke at byer er en fortetting av mennesker, og dermed har store behov for infrastruktur.
En slik fortetting har ingen positiv effekt av effektivisering så lenge en slik infrastruktur ikke finnes. Tvert imot kan en slik fortetting raskt bli et problem av største orden.
En slik infrastruktur må bygges fortløpende, fortrinnsvis i forkant av utviklingen for å unngå sterk ineffektivitet og store samfunnsmessige kostnader.
Bompenger som løsning for å bygge slik infrastruktur representerer ingen verdiskapning, men fjerner per definisjon store beløp fra resten av økonomien, beløp som fordi folk flest nødvendigvis har begrensede midler til rådighet, gir mindre forbruk og derfor mindre offentlige inntekter på andre områder. Forbruket går med andre ord ned, og resultatet er at man bare realokkerer tilgjengelige ressurser innenfor økonomien.
Andre skatteinntekter går dermed ned, og arbeidsplasser tapes.
Kostnadene ved bruk av infrastruktur er både reelle og psykologiske, og reduserer sterkt aktivitet. Dette har en sterk sosial vridning, som igjen gir store kostnader på andre budsjetter.
Lavtlønnede har lite igjen for å faktisk jobbe (og bør derfor ikke nødvendigvis jobbe, spesiellt ikke hvis en er avhengig av bil - egoismen som drivkraft aksepteres for de velsituerte, og må selvsagt logisk nok også gjelde for alle andre) Bosettingsmønstre vris også, og man får raskt økende ineffektivitet i bosettingsmønster.
Alternativer til bilbruk skapes ikke av å gjøre bilbruk dyrere. Kronglete norske byer og dårlig planlagt bosettingsmønster bidrar til at bilbruk blir attraktivt. Man kan forøvrig ikke drifte kollektive løsninger basert på bilbruk hvis hensikten er å redusere bilbruk.
Forøvrig - og Kompromissløse meninger kan ikke vite om dette skyldes absolutt inkompetanse eller bevisst desinformasjon: Mantraet om at man ikke kan bygge seg ut av trafikk-kork er et falsum.
Når bedre veier bygges finner ikke flere personer på at de har et transportbehov - at trafikken økes på en vei skyldes to faktorer og to faktorer alene.
*At en ny og bedre vei fører til at flere velger denne veien fremfor alternative veier, trafikken totalt forblir den samme.
(Løsningen er å ha flere gode alternativer, ikke bygge en "supervei")
*At vekst i befolkning og aktivitet øker, slik at flere har et transportbehov.
(Norske politikere har idag ønske om vekst som hovedmål)
Norske politikere planlegger fremdeles noe av verdens dårligste, for forbrukeren dyreste, og mest ineffektive kollektivtransport.
Resultatet er at norske byer har en altfor stor befolkningstetthet i forhold til eksisterende infrastruktur.
De samfunnsøkonomiske kostnadene ved dette er så store at norsk økonomi kveles, man sliter blant annet derfor med å betale for investeringer i infrastruktur og man antar i sin naivitet at det derfor blir nødvendig med enda flere bompenger og avgifter.
Dette kan med stor grad av sannsynlighet tilskrives absolutt inkompetanse og en dogmatisk basert misforståelse av virkeligheten.
Urbanistene tar altså totalt feil når de mener byene gir en mer "effektiv" utnyttelse av ressursser og plass. Ikke per idag. Og sannsynligvis ikke i overskuelig fremtid.
Utrolig nok har noen norske politikere nå funnet ut at de valgte løsninger kanskje ikke er optimale, og ønsker konsekvensutredninger. Etter at bypakkene er godkjente og iverksatt for de neste 20 år, og vil ha konsekvenser langt etter dette.
Norske politikere representerer en enorm samfunnsøkonomisk kostnad.
Det skjønner heller ikke norske politikere.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar