tag:blogger.com,1999:blog-23890558.post115373549397487791..comments2023-06-25T14:28:06.245+02:00Comments on Kompromissløse meninger: Connex, busser og dårlig tidNemohttp://www.blogger.com/profile/04611653031069293465noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-23890558.post-1153978326810896022006-07-27T07:32:00.000+02:002006-07-27T07:32:00.000+02:00Takk for feedback.En kan jo bare håpe at noen ansv...Takk for feedback.<BR/><BR/>En kan jo bare håpe at noen ansvarlige snart får øynene opp. Problemet er at deres anseelse og bonuser desverre er knyttet opp til "effektiviseringen".<BR/><BR/>Det er den samme utviklingen vi dessverre ser igjen overalt i samfunnet. Hvor er velferden? Velferd har ikke bare med økonomisk trygghet ved tap av arbeid å gjøre, men vel så mye med å ha trygge, gode og stabile arbeidsplasser.Nemohttps://www.blogger.com/profile/04611653031069293465noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-23890558.post-1153945688576383072006-07-26T22:28:00.000+02:002006-07-26T22:28:00.000+02:00Bra artikkel - du har skjønt problemstillingen! He...Bra artikkel - du har skjønt problemstillingen! Her i Oslo kjemper vi mot en pågående oppsplitting av det (foreløpig) kommunalt eide Oslo Sporveier, nettopp fordi vi ikke vil ha et slikt regime innenfor Oslos skinnegående kollektivtrafikk. (Bussen er allerede anbudsutsatt, og realitetene for dem er slik du skriver i artikkelen.) Riktignok har driftsselskapene T-banedrift og Sporvognsdrift vært igjennom omfattende effektivisering, og vi ser allerede at "produksjonspresset" (tidspresset) på oss førere er større enn for bare noen få år siden. Dette er likevel lite i forhold til hvordan det ville bli hvis vi skulle bli lagt ut på anbud. Anbudsperioden ville i så fall bli på 5-10 år, og vinneren av anbudet ville selvfølgelig bli det selskapet som leverte det billigste tilbudet - med andre ord, det selskapet som klarer å presse driftskostnadene lengst mulig ned. På bekostning av bl.a. de ansatte - 10-12 timers skift med kun 30 minutters ubetalt spisepause vet vi ville bli en realitet hvis dette skulle skje (slik er det på bussen). For de som ikke har erfaring fra å kjøre rutegående kjøretøyer i tett bytrafikk, med konstant tidspress, kan jeg opplyse om at en slik arbeidssituasjon ikke er til å leve med over tid. Hvordan skal bransjen klare å tiltrekke seg god nok arbeidskraft med slike arbeidsforhold? <BR/><BR/>Oslo Sporveier har, enn så lenge, bransjens beste tariffavtale for førerne av trikk og T-bane. Likevel sliter selskapene med å finne søkere som tilfredsstiller opptakskravene. I bussbransjen er det så ille at de vurderer å hente inn arbeidskraft fra Øst-Europa (Polen). Er det slik vi vil ha det? Er kundene tjent med dette? <BR/><BR/>Hvor mye er det mulig å effektivisere driften før tilbudet til publikum blir dårligere?Anonymousnoreply@blogger.com